img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
38 bilder i galleri
Komfort i lommeformat
NETTKJØRT: Audi Q3 knuser SUV-myter, og sørget for mye kamelsvelging etter å ha imponert på landeveien.

Jeg kan ikke la være å ha fordommer mot enkelte biler og biltyper. Audi Q3 er en av de bilene jeg innrømmer at jeg var veldig skeptisk til, men sjelden har en fordom blitt så motbevist som i dette tilfellet.

La meg forklare:

Q3, en liten SUV med høy bakkeklaring og kort akselavstand. Med andre ord; stumpete og krengete kjøreegenskaper. Dieselmotor og automatgir – djevelens verk. Liksom-stor bil, med lite innvendig plass.

Joda, fordommene var absolutt til stede …

Jeg får i hvert fall et godt førsteinntrykk av bilen. Med fare for å høres veldig overfladisk ut; den lyse blåfargen er smashing!

Den nylige faceliften Q3 gjennomgikk har i mine øyne vært relativt vellykket. Selv om fronten kanskje blir litt mye av det gode, henger det mer sammen enn det gjorde før «operasjonen». Okei, det finnes mange tåpelige biler som ser bra ut – jeg skal ikke la dette påvirke meg for mye.

Dørhåndtakene har samme tyngde og følelse som alle andre Audier – helt opp til A8. Jeg har i mitt fordomsfulle sinn aldri tvilt på at bilen har samme bygge- og materialkvalitet som andre Audier, noe som stemmer bra.

Jeg svinger meg inn, og sitter umiddelbart veldig høyt. Aha! Akkurat som jeg trodde! Typisk SUV-er at jeg må sitte så høyt. Men hva er dette? Javel, jeg kan justere vinkelen på sitteputa i bakkant, så jeg kommer komfortabelt langt ned med rumpa. Og, jaggu, der kunne jeg justere vinkelen i forkant også. Og sitteputa er uttrekkbar, så den passer kroppen min perfekt!

Setene er faste i stoppen, men som jeg etter hvert skal oppdage; det er en god ting.

Greit, 1-0 til Q3-en. Men jeg lar meg ikke overbevise så enkelt.

Se der, ja. Rattet har ikke på langt nær nok justeringsmuligheter. Selv i aller laveste posisjon er det for høyt, så jeg blir sittende med armene unaturlig høyt hevet. Heldigvis sørger det for at instrumentene ikke dekkes av rattet, men det kan jeg få til i hvilken som helst annen bil også om jeg feiljusterer rattet …

På den annen side er selve rattet veldig godt å holde i. Den tynne kransen i et deilig skinnmateriale er elegant, og rattknappene er fornuftig få i antallet, og logisk i bruken. Fartsholderen har, som i Audier ellers, fått en egen liten spake under blinklyshendelen. Slik liker jeg det.

Før jeg i det hele tatt begynner kjøreturen, er det obligatorisk å koble opp mobiltelefonen til Bluetooth-systemet. Hovedskjermen og kontrollknapper og –hjul er hentet rett fra Audi A1, og er plassert høyt på dashbordet – ikke nede i midtkonsollen som de fleste andre Audier. Det er synd.

Menysystem og navigering er litt mer kronglete enn i nyere Audi-modeller, men det går stort sett veldig glatt. Stort plusspoeng for god samtalelyd i telefonen.

Det går ikke mange meterne før jeg begynner å lure på om jeg må svelge atter en forutinntatt holdning til Q3.

Denne dieselmotoren går stille og mykt! 2-literen med 150 hestekrefter er veldig riktig motorisering i Q3. Det gir bra skyv, uten at det skremmer verken passasjerer eller lommebok.

Jeg får umiddelbart A6-assosiasjoner til hvor glatt dette føles. Det er ikke annet enn veldig imponerende.

Jeg liker ikke helt hvor dette er på vei – fordom etter fordom forsvinner som dugg for solen.

Kjøreegenskapene er i hvert fall helt forferdelige, da?

Nei.

Understellskomforten er også på A6-nivå – det samme er støynivået. Så mykt, så stille – hva er det som skjer med meg? Har jeg både blitt tunghørt og mistet all følelse i kroppen? Neida, Q3 er latterlig komfortabel.

Nå er det en liten stund siden jeg kjørte Q5 sist, men jeg kan ikke huske at selv den var så god å kjøre.

Og etter mange timer bak rattet i strekk er jeg imponert over stolene. De blir bare bedre og bedre for hver mil!

Joda, over fartshumper så merkes det jo at akselavstanden er kort – en centimeter er en centimeter, det får man ikke gjort så mye med. Men det slår aldri, det spretter aldri. Det bare svelges og glemmes.

Akkurat som kamelene mine. En etter en må jeg svelge kameler etter hvert som Q3-en knuser myte etter myte.

Jeg innser at det ikke er mange kamelene igjen, og det er vel like greit å bare finne ut om også de blir middag og dessert, eller om jeg i hvert fall kan få bekreftet noen av fordommene …

Kameldessert 1:
Bagasjeplassen er stor. Jeg har nylig kjørt litt rundt i nye Mazda CX-3 – en bil jeg trodde var størrelsesmessig lik med Q3, men en Q3 får plass til Mazdaen i bagasjerommet. Det er rett og slett veldig rommelig.

Bakluka åpnes på Audi-SUV-vis i full bredde, og ser nesten ut som et romskip, så innlastingen er enklere enn på de fleste andre biler.

Kameldessert 2:
Bakseteplassen er også helt kurant. Her kan selv jeg (med mine 172 lange centimeter) sitte godt, lenge.

Har jeg noen kameler igjen, egentlig? Det står en liten dromedar i et hjørne, ved navn Krenging. Ja, Q3 er ikke noen svingeglad bil. Den krenger og slenger om man vil kjøre litt aktivt. Men vil du det er ikke Q3 bilen for deg, rett og slett.

Greit, det merkes at Q3 er bygget på en litt gammel plattform, med komponenter herfra og derfra. Infotainment fra A1, klimakontrollen fra forrige A3 og kjørecomputer tilsynelatende fra forrige århundre …

Men det er ikke til å komme unna at Q3 gjorde praktisk talt alle mine fordommer til skamme. Komforten og drivlinja er like behagelig som en A6 (og det sier litt!), og interiøret har den materialkvalitet og god-følelse man forventer av en Audi.

Jeg gir meg. Jeg må innrømme det:

Jeg skjønner Audi Q3-kundene nå.

FAKTA Audi Q3 2.0 TDI quattro S tronic

Motor:

R4 turbodieselmotor, 1968 ccm.

Effekt:

150 hk (110 kW)

Dreiemoment:

340 Nm v/1750-2500 o/min.

Mål LxBxH:

439x183x159 cm

Akselavstand:

260 cm

Egenvekt:

1605 kg

Bagasjerom:

460-1365 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

9,3 sek

Toppfart:

204 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,52 l/mil

CO2:

134 g/km

Pris fra:

Kr. 458.300

Pris testbil:

Kr. 543.820

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer