Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Skoda-fest med norsk stjerne Midt blant en mengde gamle sports-Skodaer som både luktet godt, så bra ut og hørtes fantastiske ut, dukket det opp noe alle andre hadde brukt femten meter pressemelding på å fortelle at her har de en sensasjon. Og midt i det hele - en norsk rallystjerne. |
||||||||||||||||
Det dreier seg om Rally Bohemia, som i år inkluderer historisk rally. Derfor er det jo selvfølgelig på sin plass at Skoda viser frem et rallyvåpen som er et overskuddsfenomen av den typen som er vanskelig å beskrive. Hvor skal jeg begynne? Gamle helter Jeg kan forsikre – en Skoda 120 S Rallye fra 1976 låter like fantastisk nå som den gang. Kanskje låter den egentlig enda bedre, fordi vi ventet egentlig ikke at den låt sånn. Og mannen med flagget håndhilser på omtrent hver eneste en av disse forsiktig grånende herrene. Samtidig som publikum hilser han med noe som nærmer seg ovasjoner. For denne mannen med startflagget er ingen andre enn John Haugland, mannen som begynte å sette Skoda på bilsportkartet for 50 år siden. Det er fremdeles ikke glemt, det er faktisk mulig det huskes bedre nå enn den gang – «da jeg var liten fulgte jeg alle rallyene dine på radio eller TV eller i avisene», er noe han får høre hele tiden. Men mer om Kongen av Mlada Boleslav skal du få i høstens første utgave av BIL, her skal vi nøye oss med et annet lite sidesprang. Nåtid Og for oss sitter det vel fremdeles ganske klart at Andreas Mikkelsen ikke nøyde seg med å smile og sjarmere og være en fantastisk norsk ambassadør – han vant også to IRC-titler i nettopp en Fabia S2000. I de samme årene som Skoda vant fabrikkmesterskapet. Så dukket en ny klasse opp, R5, som er nesten WRC. Man begynte å kjøre i den klassen i fjor, men det var så mange krav til originale komponenter at Skoda ikke kom i gang før i april i år. Blant annet skal karosseriet være en produksjonsversjon – og ikke før Skoda hadde vist sin nye Fabia, kunne fabrikken delta med sin R5 bil. Men med Fabia vist og med FIAs regel-folk på tur til Kina for å sjekke at motoren virkelig ble produsert av VW-konsernet i Kina, og ikke bare var en spesial-utgave (separate eksosporter er en av Kina-motorens «gamle» spesialiteter), var det klart for debut. Egne deler Jeg var en tur på Skoda Motorsport i går, der de bygger den nye R5, og byggenummer 17 sto på gulvet der, så det er tydelig at det finnes kunder på denne bilen også. Og det er også tydelig at Skoda fortsetter suksessen – i Polen forrige helg tok denne bilen første- og andreplass med, for første gang, den lange utvekslingen. Det betyr en giring som gir 190 km/t i toppfart. Men det var heller ikke det jeg skulle fortelle, for inne på Motorsport-avdelingen ble vi plutselig avbrutt av en herlig sang. Og inn kom en bil som ikke fantes. En Fabia Kombi i full R5-trim. Entusiasme Det har ikke vært noen billig operasjon, men hvorfor har de gjort det? Det virker simpelthen som de bare har glede av det. Bilen ble vist frem for et entusiastisk publikum ved profileringsstarten av Rally Bohemia i går. Den ble kjørt av sjefsmekanikeren for Skoda Motorsport – sønn av en av John Hauglands gamle mekanikere. Etter at publikum hadde hoiet, dro den, uregistrert og med et muntert decibeltilbud, gjennom gatene i Mlada Boleslav. Det var nesten som i gamle dager da Ferrari testet sine Grand Prix-biler på gatene i Modena, på vei til banen i parken. Det er ikke noe annet poeng her enn at Skoda tar tradisjoner og fremtid på alvor – og at de er så gravalvorlige at de også klarer å leke. Og at de har et publikum, i hvert fall der hjemme, som vet å sette pris på det. Og – det aller beste nesten – ikke en eneste PR-person som prøver å hype det opp. Det gjør jo at dette er noe vi kan være alene om – sammen med dere. Men, som sagt, John Hauglands 50 år som Mr. Skoda – mer i neste utgave av BIL.
|