img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img
4 bilder i galleri
Klassestandarden
BRUKTBIL: BMW 3-serie har i mange år vært klassestandarden. Et rikholdig utvalg av motorer og drivlinjer gjør bruktbiljakten spennende.

Først publisert i Bil 8-2015.

BMW 3-serie ble for første gang introdusert sommeren 1975, og derfor er det ikke tilfeldig at nettopp 3-eren ble valgt som bruktbil denne måneden. For BMW 3-serie ble lansert bare få måneder etter at nettopp dette bladet hadde publisert sin første utgave.

Uten sammenligning forøvrig; mye har skjedd med både bil og blad siden den gang, og akkurat som det er moro å bla litt i Bil-arkivet, er det gøy å jakte litt bruktbil også – 3-serie inkludert.

I 1975 var det E21-generasjonen som dukket opp, men den fins det (dessverre!) ikke mange igjen av på bruktmarkedet. Vi tar heller for oss forrige generasjon; E90.

E90 etterfulgte den populære E46, og ble designet under Bangle-æraen – perioden hvor Chris Bangleledet BMWs designavdeling. Det ser man blant annet på den lille kurven under dørene og på sedanens bagasjelokk. Likevel var E90 ganske moderat i uttrykket sammenlignet med de fleste andre Bangle-BMW-er. Det har naturligvis sammenheng med at 3-serien er den desidert viktigste modellen for det tyske merket. Da bør man ikke sjanse for mye.

Og er det noe BMW definitivt ikke ville tukle med, er det kjøreegenskapene.

BMW 3-serie har i flere generasjoner (om ikke alle) satt standarden for hvordan en kompakt sedan eller stasjonsvogn skal oppføre seg på veien. Vektfordeling, chassis, styring – alt er med på å gi bilen fantastiske kjøreegenskaper. Det gjelder like mye for minste motorvalg, som største.

Og motorvalg finnes det nok av. Innstegsmodellen ble 316 – både som diesel- og bensin-variant. Den klassiske 320i ble for første gang siden E21 en firesylindret bensinmotor, etter mange år som herlig rekkesekser. Det betyr at man må opp på 325i for å få rekkesekser i E90-serien. Det er en silkemyk motor.

På dieselsiden er også 325d minste rekkesekser, mens det var de firesylindrede dieselutgavene (naturligvis) som ble mest populær i Norge; 316d, 318d og 320d.

Jeg vil anbefale å strekke seg etter en 320d om man er på jakt etter en dieselbil – men det er bensinmotorene som får 3-serien til å skinne mest.

Seks-trinns manuell girkasse var standard til så å si alle motorene, og som BMW-er flest er den en fryd å bruke. Likevel, mange valgte å gå for den kurante sekstrinns automatgirkassa som ble tilbudt med de fleste motorvalgene.

«Den hellige gral» i Norge er nok en 320d stasjonsvogn, med automat og firehjulsdrift (xDrive). Denne kombinasjonen ble mulig fra 2008.

E90-serien ble levert i fire karosseriformer: Sedan (E90), stasjonsvogn (E91), coupé (E92) og kabriolet med foldbart ståltak (E93). For enkelhets skyld omtales alle disse som E90 i denne artikkelen. Stasjonsvogna er, ikke overraskende, bestselgeren her til lands.

E90 er generelt sett på som en solid bil, men er ikke helt feilfri. Biler med run-flat-hjul var veldig stive i kjøreegenskapene – her er det mange som har gått tilbake til «vanlige» dekk.

De firesylindrede dieselmotorene har vært kjent for enkelte turboras. Sjekk at eksosfargen er lys og ren ved oppstart. Er eksosen veldig blå eller mørk, kan det tyde på problem.

Undersøk også at alt det elektriske fungerer; vinduer, klimaanlegg, lys og speil. Her kan det ligge småfeil og lure.

I 2005 scoret E90 full pott (fem stjerner) i EuroNCAP – men husk at testen for 10 år siden ikke er direkte sammenlignbar med dagens. Den gir heller et bilde på hvordan bilen klarte seg sammenlignet med konkurrentene den gang.

--

Dette skrev vi:

Bil 10/2010
I klassen under grisedyre superbiler er det ingen som klarer å gjenskape den perfekt vektede og involverende styringen som finnes i mange av de bilene som bærer BMW-logoen. 3-serie er ikke noe unntak, det er rett og slett bare sånn det skal være. Selvsagt har det noe med de tyske ingeniørenes evne til å finne balanse i bilen, bakhjulstrekk og en motor som er dyttet godt bakover.

Bil 1/2006
Det er lettvint å laste bilen, en ting er at sideveggene i bagasjerommet er tilnærmet rette slik at det er lett å utnytte plassen, dessuten er innlastingshøyden ganske human – du trenger bare å løfte gjenstandene 59 cm fra bakken. Bakluken er stor og bred, og skal du bare legge småting inn i bagasjerommet kan du åpne bare bakvinduet i stedet for hele bakluken.

--

BMW 320d xDrive (stv.)

Motor
1995 ccm, R4 turbodiesel

Effekt
163 hk, 350 Nm

Drivlinje
6A, firehjulsdrift

Fart
0-100 8,4 sek., toppfart 226 km/t

Forbruk
0,58 l/mil, 153 g CO2/km

Dimensjoner (L/B/H)
453/182/142 cm

Bagasjeromsvolum
460-1385 l.

--

(Hjul)
Run-flat-dekkene er ikke de mest komfortable.

(Lykter)
Sjekk at all elektronikk virker som det skal.

(Panser)
Motorutvalget til 3-serien er rik.

(Bakluke)
Stasjonsvogna kan åpne bakvinduet separat fra bakluka. Smart.

--

Bruktbilutvalg:

På BilNorges bruktbilsøk ligger det i skrivende stund 106 BMW 3-serie av E90-generasjonen til salgs, i et bredt spenn av motor- og karosseriutvalg. De rimeligste starter på rundt 150.000 kroner, og strekker seg til oppunder 590.000 for en 335d coupé.

«Norges-pakka» med stasjonsvogn, firehjulsdrift og automat fås fra rundt 230.000 og oppover. Legg merke til at det kan finnes noen 330d xDrive innimellom søkeresultatene. De trenger ikke være mye dyrere enn en 320d xDrive, men er noen skikkelige familiebil-perler.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer