Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 8-2015. Uten sammenligning forøvrig; mye har skjedd med både bil og blad siden den gang, og akkurat som det er moro å bla litt i Bil-arkivet, er det gøy å jakte litt bruktbil også – 3-serie inkludert. I 1975 var det E21-generasjonen som dukket opp, men den fins det (dessverre!) ikke mange igjen av på bruktmarkedet. Vi tar heller for oss forrige generasjon; E90. E90 etterfulgte den populære E46, og ble designet under Bangle-æraen – perioden hvor Chris Bangleledet BMWs designavdeling. Det ser man blant annet på den lille kurven under dørene og på sedanens bagasjelokk. Likevel var E90 ganske moderat i uttrykket sammenlignet med de fleste andre Bangle-BMW-er. Det har naturligvis sammenheng med at 3-serien er den desidert viktigste modellen for det tyske merket. Da bør man ikke sjanse for mye. Og er det noe BMW definitivt ikke ville tukle med, er det kjøreegenskapene. BMW 3-serie har i flere generasjoner (om ikke alle) satt standarden for hvordan en kompakt sedan eller stasjonsvogn skal oppføre seg på veien. Vektfordeling, chassis, styring – alt er med på å gi bilen fantastiske kjøreegenskaper. Det gjelder like mye for minste motorvalg, som største. Og motorvalg finnes det nok av. Innstegsmodellen ble 316 – både som diesel- og bensin-variant. Den klassiske 320i ble for første gang siden E21 en firesylindret bensinmotor, etter mange år som herlig rekkesekser. Det betyr at man må opp på 325i for å få rekkesekser i E90-serien. Det er en silkemyk motor. På dieselsiden er også 325d minste rekkesekser, mens det var de firesylindrede dieselutgavene (naturligvis) som ble mest populær i Norge; 316d, 318d og 320d. Jeg vil anbefale å strekke seg etter en 320d om man er på jakt etter en dieselbil – men det er bensinmotorene som får 3-serien til å skinne mest. Seks-trinns manuell girkasse var standard til så å si alle motorene, og som BMW-er flest er den en fryd å bruke. Likevel, mange valgte å gå for den kurante sekstrinns automatgirkassa som ble tilbudt med de fleste motorvalgene. «Den hellige gral» i Norge er nok en 320d stasjonsvogn, med automat og firehjulsdrift (xDrive). Denne kombinasjonen ble mulig fra 2008. E90-serien ble levert i fire karosseriformer: Sedan (E90), stasjonsvogn (E91), coupé (E92) og kabriolet med foldbart ståltak (E93). For enkelhets skyld omtales alle disse som E90 i denne artikkelen. Stasjonsvogna er, ikke overraskende, bestselgeren her til lands. E90 er generelt sett på som en solid bil, men er ikke helt feilfri. Biler med run-flat-hjul var veldig stive i kjøreegenskapene – her er det mange som har gått tilbake til «vanlige» dekk. De firesylindrede dieselmotorene har vært kjent for enkelte turboras. Sjekk at eksosfargen er lys og ren ved oppstart. Er eksosen veldig blå eller mørk, kan det tyde på problem. Undersøk også at alt det elektriske fungerer; vinduer, klimaanlegg, lys og speil. Her kan det ligge småfeil og lure. I 2005 scoret E90 full pott (fem stjerner) i EuroNCAP – men husk at testen for 10 år siden ikke er direkte sammenlignbar med dagens. Den gir heller et bilde på hvordan bilen klarte seg sammenlignet med konkurrentene den gang. -- Dette skrev vi: Bil 10/2010 Bil 1/2006 -- BMW 320d xDrive (stv.) Motor Effekt Drivlinje Fart Forbruk Dimensjoner (L/B/H) Bagasjeromsvolum -- (Hjul) (Lykter) (Panser) (Bakluke) -- Bruktbilutvalg: På BilNorges bruktbilsøk ligger det i skrivende stund 106 BMW 3-serie av E90-generasjonen til salgs, i et bredt spenn av motor- og karosseriutvalg. De rimeligste starter på rundt 150.000 kroner, og strekker seg til oppunder 590.000 for en 335d coupé. «Norges-pakka» med stasjonsvogn, firehjulsdrift og automat fås fra rundt 230.000 og oppover. Legg merke til at det kan finnes noen 330d xDrive innimellom søkeresultatene. De trenger ikke være mye dyrere enn en 320d xDrive, men er noen skikkelige familiebil-perler.
|