Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 1-2015. I motsatt hjørne av bokseringen står nye Volkswagen Passat. En modell som faktisk er helt ny, men som heller ikke fremstår som noen revolusjon kontra den gamle modellen. Visst har den blitt litt lettere, litt strammere i linjeføringen og fått mer utstyr, men wow-følelsen er ikke der. Men vi dveler ikke lenge med det utseendemessige førsteinntrykket. Jeg setter meg inn i Mondeoen først. Passaten har jeg allerede litt kjennskap til, siden det ikke er mange ukene siden jeg kjørte den på den offisielle lanseringen. Dessuten er jeg mest spent på Mondeoen. Med nesten tre år på overtid bør Mondeo ha noe å vise til. Bak rattet oppleves den største forandringen i Forden. Rattet er bedre å holde i, dashbordlayouten er mye, mye bedre enn forgjengeren – og de antikvariske skjermene i instrumentpanel og dashbord er byttet ut med høyoppløselige enheter med langt mer oversiktlig grafikk. Dessverre trenger hovedskjermen harde trykk for å reagere – i en tidsalder hvor folk er vant til kapasitive og responsive skjermer på nettbrett og mobiltelefon, virker Ford-skjermen litt gårsdagens løsning. Her slår Passaten til med en skjerm som er både matt (som ikke gir mye reflekser), skarp og responsiv. Myk og hard Forskjellene i materialene brukt i den nye og gamle Passaten er langt mindre. Det har selvsagt med å gjøre at den forrige la listen veldig høyt. Derimot så virker det som om Volkswagen har tatt noen kyniske grep for å spare noen euro-cent. Plasten hvor høyrefoten hviler er hard og skarp – akkurat der har Mondeoen materialer som er mer behagelig. Også stolene i Mondeoen foretrekker jeg foran Passatens. Litt mykere i stoppen, samtidig som de sitter bedre på kroppen. Mondeo kan også leveres med massasje og kjøling i setene – deilig. Justeringsmulighetene går derimot i Passatens favør. Der sitter jeg lavere og rettere med bena. Mondeoen har overraskende dårlig plass i høyderetningen. Men totalt føler jeg Passaten vinner interiørkampen. Materialkvaliteten ligger fortsatt et hakk over Mondeoen, layouten er forbilledlig (les: latterlig enkel å navigere) og den har langt bedre plass. Overraskende mye bedre, faktisk. Bortsett fra plasten i knehøyde er det bare én ting jeg finner høyst merkverdig inne i Passaten; den har ikke egen bryter for å justere interiørbelysningen. Ikke perfekt MQB For det første sitter instrumentene for høyt. Når rattet justeres slik jeg vil ha det – lavt og nærme kroppen – ser jeg ikke øvre fjerdedel av instrumenthuset. Akkurat det samme sliter Golf, Skoda Octavia og Audi A3 med. Pussig.
|