Først publisert i Bil 1-2015.
At de kompakte bilene gir mer bil for pengene enn noen annen bilklasse, er godt kjent. Bilklassen preges av knallhard konkurranse, pressede priser, omfattende utstyrspakker og et sikkerhetsnivå som ikke skremmer noen fra å kjøpe. De mest populære elbilene befinner seg også i denne klassen. Mer enn hver tredje nybilkjøper velger nå kompakt. Det har kun skjedd to ganger tidligere i dette århundret.
Med dette som bakteppe forsøker Nissan å slå seg fram med splitter nye Pulsar samtidig som Mazda 3 og Kia Cee’d kjemper om en plass i oppmerksomhetens lys bak fullstendig dominante VW Golf.
Ulik vektlegging
Vår test viser at Pulsar greier seg bra, men det er først og fremst fordi Nissan våger å prioritere framfor å kompromisse for mye. I Pulsars tilfelle betyr det å velge plass og komfort og velge bort sportslighet.
Mazda 3 befinner seg i den andre enden av skalaen med tung vekt på utvendig og innvendig design samt sportslig kjøreopplevelse. Selv om Mazda 3 faktisk er større utvendig enn Pulsar, byr den på mindre passasjer- og bagasjeplass.
Med sju års garanti henvender Kia Cee’d seg først og fremst til de mange som setter pris på forutsigbart og sorgløst bilhold. Mazda-eiernes entusiastiske tilnærming til bilen vektes neppe like tungt av Kia-kjøperne.
De tre testbilene oppleves helt forskjellig å sette seg inn i og å sitte i. Mazdaen opptrer mest førerorientert. Du nærmest kler bilen på deg og den har, med 69 cm, dårligst beinplass bak en 1,75 meter lang fører.
Påkostet
Mazdaen framstår som mest påkostet med radarstyrt cruisekontroll, headupdisplay, Bose lydanlegg og en navi/audioskjerm som langt overgår skjermen hos de to konkurrentene. Kommandosentralen mellom forsetene fungerer optimalt. Enkelt sagt: Det er lett å trives bak rattet i Mazda 3 selv om den ikke har DAB-radio.
Kia Cee’d er en typisk midt-på-treet bil. Dens utseende støter ingen, setene er blant de bedre i klassen og plassen helt middels. Så også med bagasjerommet. Du setter deg inn, vrir om nøkkelen, kaster et blikk på de store og lettleste instrumentene og ser at ryggekameraet fungerer før du legger i vei. Pluss for god navi/audio-skjerm og minus for manglende DAB-løsning.
Det faktum at Pulsar med hele 152 cm utvendig høyde nærmer seg SUV-enes utseende, speiler også innredningen. At Nissan har valgt høy sittestilling foran betyr også at bilen passer sølvgenerasjonen bedre enn eksempelvis Mazda 3.
79 cm beinplass i baksetet må være klassens beste og hele 10 cm mer enn i Mazda 3. Og i bagasjerommet får du med mer enn i Cee’d og Mazda 3.
Skal vi klage på noe i Pulsar så må det være all den kjipe interiørplasten. Takket være fire videokameraer kan bilen ses i fugleperspektiv, men funksjonen ødelegges delvis av knøttliten naviskjerm.
OBS: Denne saken ble først publisert i Bil 1-2015, og prisene på bilene kan ha endret seg siden den utgaven gikk i trykken. For oppdaterte priser, sjekk BilNorges nybilpriser.
LES VIDERE:
- Del 2
- Testdata