Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 6-2015. Design er høyst subjektivt. Det jeg liker, er det mange som ikke kan fordra – og selvsagt omvendt. Og det gjelder også Mercedes CLA Shooting Brake. Jeg kan påstå til jeg blir grønn at proporsjonene på denne bilen er fantastiske, men jeg vet jeg møter motbør i mange kretser. Da er det langt enklere å svelge BMW 3-serie stasjonsvogn. Den er safe. Det lange panseret, den velformede, praktiske hekken og følelsen av at det er slik det bør være, fordi det er slik det alltid har vært. 3-serie har i mange, mange år vært mellomklassens referansebil. Nærmest uslåelig i sin fortreffelighet gjør 3-serien egentlig alt riktig. Men når noe har blitt gjort på samme måte i så mange år … Blir det kjedelig? CLA Shooting Brake lider naturlig nok ikke av det. For det første er CLA en relativt fersk modell i seg selv, og som stasjonsvogn er den helt ny. Den har selvsagt dratt med seg linjene fra storebror CLS – en modell jeg alltid har hatt sansen for – bare i litt mer kompakt format. To raser Vektfordelen kommer CLA absolutt til gode. Sammen med en 211-hesters 2-liter og firehjulsdrift, er den seriøst kvikk. Offisielle tall sier 6,8 til hundre. Selv målte vi 6,9 – på vinterdekk. Den kvikkheten merkes også gjennom styringen. Det er faktisk litt mer liv i den enn i BMWen. Et perforert og deilig ratt styrer CLAen med stor selvsikkerhet, og man merker at dette er en bil som liker å bli pisket litt. Girkassa er absolutt med på notene, og hele bilen er som en turglad hund, som står ved døren med halsbåndet i munnen og halen på full visp. 320i xDrive er på sin side en mer avslappet rase. Den er med på tur når du ber den om det – men ønsker helst å ta det rolig og pent. Aldri noe trøbbel, men heller ikke den raskeste i reaksjonene. Men for en balanse det er i chassiset til 3-serien. Den er fortsatt referansen i klassen, med et nærmest uslåelig understell. Komfortabelt, stabilt og lekende lett å håndtere. Du føler at bilen styrer rundt deg som fører. I Mercedesen styrer du med snuten – en hund som alltid skal lukte på nye ting. OBS! LES VIDERE:
|