img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
På strøm og bensin
BILTEST: Ladehybridene Audi A3 e-tron og VW Golf GTE er så ønsket på norske veier, at finansministeren allerede har strøket engangsavgiften.

Først publisert i Bil 7-2015.

100 kilometer på strøm, står det i reklamen. Med litt finere skrift antydes rundt halvparten i praksis. Så jeg plugget i stikkontakten og finleste dagens aviser mens batteriet sakte lot seg fylle.

Å lade en elbil hjemme er jo som å fylle drivstofftanken med sugerør, så trafikken hadde for det meste stilnet av idet vi vred om nøkkelen. Ja, du leste riktig. Selv i 2015 startes Golf GTE med nøkkel.

Forsiktig trillet jeg ut på det flate og kystnære vestfoldske veinettet hvor fartsgrensen sjeldent overstiger 70 km/t, og 50 km/t kan passe som grei gjennomsnittsfart.

Det rullet og rullet. Kilometer etter kilometer, mens sola krøp stadig lavere på horisonten samtidig som temperaturmåleren hvilte støtt på åtte plussgrader. Ingen bak hadde så langt tutet eller antydet at de ville forbi.

Nådde 48 km
Bevares. Nærmest uten å legge merke til det, passerte jeg 30 km-merket i god stil og rundet ikke lenge etterpå 40 km utkjørt distanse.

Fortsatt uten så mye som en omdreining fra bensinmotoren. Først på 48 km og eksakt samme høydemeter som jeg startet, var det slutt på strømmen. Fornøyd med meg selv? Naturligvis!

Nå skal det sies at jeg virkelig gikk inn for å kjøre økonomisk. Løftet blikket langt framover, holdt meg unna kompliserte kryss med mye trafikk og unngikk mest mulig å berøre bremsepedalen.

Slik er jo ikke den virkelige verden, så dagen etter var det klart for repetisjon, denne gang med kollega Odd Erik Skavold Lystad «jagende» bak i A3 e-tron.

Starten fra bladhuset på Skøyen gikk over all forventning. Ferden fortsatte på landets mest trafikkerte motorvei over Frognerstranda, gjennom Operatunnelen og inn på Gamle Mossevei.

I godt driv passerte vi Svartskog. Uten å så mye som senke farten, sendte jeg for sikkerhets skyld en liten tanke til Roald Amundsen, som sikkert ville satt stor pris på våre miljøriktige kjøretøy.

Kortere i hverdagen
Målet om å nå Drøbak på strøm skjedde aldri. Etter 34 km ga Audien opp, og to km senere gikk Golfen tom for strøm. I forhold til oppgitte kjørelengder er dette fullt ut akseptabelt.

Ladehybriders miljøvennlighet handler ikke bare om batterikapasitet og strømforbruk, men like mye om forbruket som vanlig hybrid. Batteriet lar seg ikke tømme helt, en viss prosent av kapasiteten beholdes så bilen kan fortsette som vanlig hybrid.

I tilfellet Golf GTE og A3 e-tron handler det om 1,4 liters TSI-bensinmotor med 150 hk effekt. Begge bilers bensintanker var breddfulle da kjøreturen fortsatte i nye 400 kilometer gjennom fem fylker og en snartur innom Sverige.

0,62 liter/mil
Igjen var det klart for å tanke: 0,63 liter/mil på Golf og 0,62 liter/mil på A3. Med kjent rekkevidde på strøm og kjent bensinforbruk, er det lett å regne seg fram til aktuelt forbruk på enhver kjøretur.

Det er her ladehybridenes genialitet som to-i-en-bilen kommer til syne: På småkjøring og gjerne til og fra jobben kan transporten foregå elektrisk, mens bensintanken effektivt fjerner rekkeviddeangsten på langturer. Samtidig kan begge testbilene lades under kjøring hvis eksempelvis en fremtidig bysone skulle kreve nullutslipp.

Derfor gis det så store avgiftsrabatter på ladehybrider med ikke altfor høy vekt og store motorer, at de to testbilene slipper unna alle avgifter med unntak av moms.

Sammenliknet med hybrider som Toyotaene Prius og Auris, er tallene på bensin langt fra gode, men la oss ikke glemme kjøregleden og motorkraften i de to kompaktbilene.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

LES VIDERE:

- Del 2

- Konklusjon

- Testdata

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer