Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
PSA prioriterer røttene PSA, PeugeotCitroën, har kommet opp med noe komplett nytt: De skal utvide og utvikle sine «Heritage» aktiviteter. Røtter er blitt viktig! |
||||||||||||||||
Det er ikke ofte vi får melding om at i et ekstraordinært arbeidsgruppemøte er det vedtatt å bruke penger på å ta vare på minnene. Det skjedde i PSA-sammenheng tidligere denne måneden, og vedtaket ble gjort med 18 mot 1 stemme i en gruppe som inneholder både ledelse, aksjonærer og ansatte. PSA har selvfølgelig litt å ta vare på – og har til dels gjort det. L’Aventure Peugeot ble grunnlagt for mer enn 30 år siden, blant annet med et gedigent museum i Sochaux – et museum som har vært utvidet og påbygget flere ganger. (Og når du først er der, drar du selvfølgelig innom det Nasjonale Bilmuseet i Mulhouse også – med verdensrekord i Bugattier). Skjulte skatter Men de har også en tredje, veldig morsom samling, Collection de L’Aventure Automobile i Poissy, like utenfor Paris. Fullstendig ukjent, selv når jeg snakker med PSA-folk om den, ser de ut som levende spørsmålstegn. Det er en slags samle-samling for hele konsernet, for den inneholder også minner om blant ander Simca, Talbot, fransk Ford og fransk Chrysler. I tillegg er det biblioteker og dokumentasjonssentra spredt over hele Frankrike som det nå altså skal tas skikkelig hånd om. Entusiast-drevet Mer spennende er det at det er åpenbart at Carlos Tavares, toppsjefen, ikke var den ene som stemte mot. Han har ført gruppen gjennom en svært vanskelig tid, og fått orden på organisasjon og økonomi meget fortere enn noen hadde våget å håpe, men man skulle kanskje tro at han fremdeles var mest opptatt av kjernevirksomheten. Men: «Nå tar PSA virkelig grep for å sikre sin fremtid», sier han. «En merkevares suksess er i stor grad bygget på dens sterke historie, derfor må vi ta vare på våre røtter for å kunne bygge vår fremtid. Jeg er entusiast både når det gjelder gamle biler, dagens biler og fremtidens biler og er veldig glad for å få lov til å har en rolle i dette ambisiøse prosjektet». Dessverre har jeg fremdeles ikke noe nytt å fortelle om arbeidet med å samle norsk bilhistorie ett sted.
|