Hva slags bil er dette?
BMW 2-serie Cabriolet er en såkalt fireseter, men glem baksetene, de kan i nødstilfeller brukes til korte turer for barn som er vokst ut av barnesetet og klarer seg med en sittepute.
Bilen har automatisk kalesje som forsvinner ned i bagasjerommet og «stjeler» cirka femti liter av dette når du kjører åpent. Men er du flink til å pakke kompakt, får du med weekend-bagasje for to under og bak kalesjen. Dessuten kan du bruke plassen i baksetene til et par bagger.
Motor / drivverk?
«Vår» bil er utstyrt med turbo bensinmotor fra BMWs nye motorprogram, samt 8-trinns automatgirkasse. Motoren kler bilen meget bra. Den har bra moment allerede ved meget lave turtall, og er akselerasjonsvillig.
184 hester kan høres mye ut i en liten cabriolet, men bilen er såpass tung at den ikke fremstår som spesielt sportslig, skjønt en akstid på 7,6 sekunder vil nok dekke behovet for folk flest,
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Eneste direkte konkurrent til bilen er Audi A3 Cabriolet. Hovedforskjellen mellom disse modellene er at BMW har bakhjulsdrift mens Audi trekker på framhjulene. Det gir BMW-en mer dynamiske kjøreegenskaper når den utfordres på svingete vei.
Hvordan er den å kjøre?
Bilen er en behagelig cruiser med høy grad av komfort. En «DNA-bryter» på midtkonsollen lar deg velge mellom maksimal komfort eller maks sportslighet, og du merker tydelig at bilen omstiller seg etter dine ønsker.
Hvem passer den for?
De minimale baksetene og et lite bagasjerom gjør bilen best egnet for single eller par uten barn. Nøyer du deg med minste motor (218i med 136 hk) får du en ribbet bil for 321.000 kroner.
I den andre enden av skalaen finner vi M235i med rekkesekser på 326 hester og en prislapp på kr 835.000.
Konkurrenter?
Eneste direkte konkurrent er som nevnt Audi A3, men de som ønsker noe mer sportslig vil også vurdere Mazda MX-5 som kommer i helt ny tapning til høsten, samt Audi TT, BMW Z4 eller Mercedes SLK.
Dette liker vi:
Gjennomført kvalitet i alle ledd, meget gode sportsseter med justeringsmuligheter som gjør at «alle» finner en ideell sittestilling. Deilig tykt sportsratt kledd i behagelig skinn.
Dette liker vi ikke:
Du må sette mange kryss på listen over ekstrautstyr for å få en bil som er attraktiv når du skal bytte den inn etter noen år. Vår bil har ekstrautstyr for ca. 130.000 kroner, og det er ikke uvanlig at norske BMW-kunder bruker et slikt beløp på sin nye bil.
FAKTA BMW 220i Cabriolet Sportsautomat Motor: | 4-syl. turbo bensinmotor, 1997 ccm |
Effekt: | 135 kW (184 hk) v/5000 o/min. |
Dreiemoment: | 270 Nm v/1250 o/min. |
Mål LxBxH: | 443 x 177 x 141 cm |
Akselavstand: | 269,0 cm |
Egenvekt m/fører: | 1605 kg |
Tillatt totalvekt: | 2000 kg |
Bagasjerom: | 280-335 liter (VDA)* |
Aks. 0-100 km/t: | 7,6 sek. |
Toppfart: | 226 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,62 l/mil |
CO2: | 144 g/km |
Forbruk målt: | 0,74 l/mil |
Pris fra: | kr 484.700 |
Pris som prøvekjørt: | kr 617.450 |
*Åpent/lukket kalesje