img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
53 bilder i galleri
Audis beste bil?
NETTKJØRT: Audi A6 Allroad er kanskje den mest komplette bilen i merkets modellutvalg, men den er ikke billig.

Én million kroner. Man kan få mye moro for så mye penger, også på fire hjul. Men jeg tror ikke det er så mange biler som leverer en så komplett pakke for den summen som Audi A6 allroad, verken i Audis modellrekke eller andres.

Spesielt med denne motoren.

Diesel-V6-eren på 3 liter er silkemyk, maler som en katt, og med 272 hestekrefter under panseret er skyvet så gromt at selv bensinentusiaster som meg selv blir overbevist om at dieselmotorer faktisk har noe for seg i andre biler enn nyttekjøretøy.

Forbrukstallene er på papiret 0,56 liter på mila. Ved langkjøring er kanskje ikke dette helt umulig, men i praksis vil nok forbruket ligge noe høyere. Men for en bil med så mye effekt er det fullt akseptabelt.

Den nydelige motoren følges opp av et like god understell. Luftfjæringen er justerbar, naturligvis, men jeg følte meg aller mest tilpass i komfort-innstillingen.

Da duver bilen av gårde som den beste limousin, og krysser både kommuner og fylker med den største selvfølgelighet.

I sports-settingen merkes det at bilen rir på 20-tommere med 40-profil, så jeg fant ikke helt bruksomådet for den innstillingen. Personlig ville jeg nok gått ned en tomme, og opp et hakk på profilen. Ingen tvil om at 20-tommerne er lekre, men på en Allroad tror jeg ikke 19-tommere er helt feil heller …

En egen offroad-profil hever bilen til makshøyde, men over en viss hastighet går den tilbake til sist brukte modus.

Alternativt kan man justere sin egen kjøreprofil med «Individual»-innstillingen.

Som i de fleste Audier er automatgirkassa programmert til å gire opp veldig kjapt, slik at man skal ligge på så lavt turtall som mulig, og i sportsmodusen holder den unaturlig lenge på girene.

Men kjøring på lave turtall er ikke noe problem med en så kraftig motor som dette. Skyvet kommer jevnt og solid, men har en brå slutt på effektkurven. Det er med på å gjøre det helt meningsløst å bruke de små girpadlene bak rattet til manuell giring.

La bilen gjøre jobben selv, i Allroads tilfelle er det helt greit.

Bak rattet sitter jeg som støpt. Selv etter mange timers kjøring føler jeg meg frisk og rask. Sittestillingen er spot-on, med god justering av ratt og stol.

Foran det tynne, gode rattet har ikke den nylig oppdaterte A6 fått det heldigitale instrumentpanelet som Audi TT og nye A4 kan leveres med, men jeg er ikke sikker på om det er så mye å trakte etter, for å være helt ærlig.

Instrumentlayouten med to store klokker for fart og turtall, kombinert med en høyoppløst fargeskjerm i midten er eksemplarisk, og analogt speedometer/turteller lider heller ikke av dårlig lesbarhet i direkte sollys, slik en skjerm gjør.

Jo visst kan en digital skjerm konfigureres og personaliseres til den store gullmedalje, men speedometer vil man alltid måtte ha uansett, og all viktig informasjon for øvrig presenteres lettlest og enkelt også i A6.

Blant annet kartvisningen.

Som på hovedskjermen kan man bruke Googles kartverk for å få satelittbilder til navigasjonen. Ideen er god, men ikke helt perfekt gjennomført.

For det første er det ikke god nok synkronisering mellom kartbildene, kartdataene og faktisk posisjon. Det fører til at veier enten ikke tegnes riktig i forhold til fotoene, eller så oppleves det at man ikke er på den veien bilen tror.

For det andre er fotomaterialet til Google for dårlig mange steder i Norge, noe som gjør at bakgrunnsbildene bare blir en grøt av bruntoner. I sentrale østlandsområder er ikke dette et problem, men en liten tur opp langs Gudbrandsdalen viste dette problemet tydelig.

Når bildene er gode, derimot, er det en visuell fryd. Særlig i fjellstrøk.

Et mindre problem er at bilen bruker lang tid (opptil flere minutter) på å laste inn bilder. Dette burde være unødvendig – hvorfor kan ikke bildene caches (mellomlagres i bilens minne), i stedet for å måtte lastes ned hver gang man starter?

Nå virker det kanskje som om hele navigasjonsløsningen til A6 Allroad slaktes, men det er slett ikke tilfelle. For den er like superb som i Audier ellers, og brukervennligheten til Audis infotainmentløsning, MMI, er veldig god.

Hovedskjermen i dashbordet er ikke like konfigurerbar som for eksempel BMWs løsning, men menyer og grensesnitt er helt på topp.

Et eget touchpanel for å «skrive» bokstaver og tall med fingeren fungerer bra, men er ikke like responsiv som i BMW-er med tilsvarende løsning.

Derimot skal Audi få et stort pluss for at skjermen er nedfellbar. Det er deilig ved mørkekjøring. Dessuten kan skjermen mellom instrumentene skrus av. Da er det røde og hvite lyset fra instrumenter og klimaanlegget de eneste lysene i kupeen.

Slikt kan jeg like!

Førermiljøet totalt sett er egentlig en oppvisning i fornuftig layout, skyhøy materialkvalitet og sober eleganse. Bedre enn BMW 5-serie, bedre enn Mercedes E-/CLS-klasse – og Audi må til og med løfte seg fra nye Q7 dersom neste A6 skal oppleves som et stort steg fra dagens.

De som sitter på bakre benk har heller ikke mye å klage over. To-soners klimaanlegg også i baksetet, kurant med benplass (selv om jeg savner mer plass under stolene foran til å stue føttene) og godt utformede bakseter bør glede baksetepassasjerene blant oss.

Bagasjeplassen er ikke like overdådig som i Mercedes E-klasse, men får absolutt godkjent. Baksetene felles ned med enkle håndtak, og legger seg så godt som helt flatt, uten lastekant, og rette sidevegger og full bagasjeromsåpning gjør lasting til en lek.

Men Audi A6 Allroad er mer enn summen av de gode enkeltegenskapene.

Det er helheten som gjør Allroaden så attraktiv.

Følelsen av å ha krefter nok til å bremse jordrotasjonen, plass nok til å ta med hele familien, kjøreegenskaper gode nok til å hoppe rett fra toppfart på Autobahn til å krype opp en traktorvei og et utseende jeg tror kommer til å stå seg som elegant og skarpt i mange, mange år fremover.

Den følelsen av en så komplett bil er sjelden, men i Allroad er den alltid til stede.

Audis beste bil?

Ja, definitivt.

FAKTA Audi A6 allroad 3.0 TDI 272 hk

Motor:

V6 turbodieselmotor, 2967 ccm.

Effekt:

272 hk (200 kW)

Dreiemoment:

580 Nm v/1500-3250 o/min.

Mål LxBxH:

494x190x145-151 cm

Akselavstand:

291 cm

Egenvekt:

1895 kg

Bagasjerom:

565-1680 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

6,2 sek

Toppfart:

250 km/t (begrenset)

Snittforbruk (oppgitt):

0,56 l/mil

CO2:

149 g/km

Pris fra:

Kr. 856.200

Pris testbil:

Kr. 1.064.270


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer