Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Opel har hatt en ufortjent beskjeden markedsposisjon de siste årene. Etter første halvår er den på 2,2 prosent av totalmarkedet, mens de tyske konkurrentene kan vise til vesentlig bedre posisjon, Volkswagen med 18,3 % og Ford med 5,5 %. Adm. direktør Bernt G. Jessen sier årsaken til dette er sammensatt, men en viktig faktor for situasjonen i Norge er avgiftsomleggingen i 2007 som straffet Opels relativt tunge biler hardt. Men Opel Norge har høye ambisjoner – målet er å nå 8 prosent i 2022, primært ved å spise andeler fra tyske konkurrenter, men også fra de asiatiske. Forutsigbart - Når du bestiller bil hos en Opel-forhandler, får du den bilen du har prøvekjørt, yten å betale masse ekstra for tilleggsutstyr. Det gjør situasjonen mer forutsigbar når bilen skal byttes inn om noen år, sier Jessen. Den samme strategien har de overført til nye Astra som får en innstegspris på kr 224.900. For det beløpet får du en Astra Edition med 1,0-liters turbo bensinmotor på 105 hestekrefter og 5-trinns manuell girkasse. Sprek og velutstyrt Laveste utstyrsnivå er som nevnt Edition som erstatter det tidligere Cosmos. For 20.000 kroner mer får man Innovation, og plusser man på ytterligere 25.000 kroner er man på toppnivået, Premium. Gunstig pakkeløsning Sammenligningen viser at du sparer nærmere hundre tusen mot en tilsvarende Golf og drøyt 30.000 mot en Focus med mindre motor. - Vi får de første bilene i november, og med stasjonsvognen på plass neste vår forventer vi en årstakt på 2000 biler, sier Jessen. - Jeg ser ingen som helst grunn til at Astra skal selge mindre enn Focus, konkluderer han.
|