Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Historisk på Rudskogen Historiske biler er i vinden som aldri før, også på racerbanen. Til helgen kan du møte et helt kobbel av dem på Rudskogen Motorsenter når Asfalt Classic arrangeres for første gang. |
||||||||||||||||
De siste årene har interessen for historisk racing økt enormt i Norge. I dag er det ofte disse klassene som samler flest deltagere under NM-rundene i racing, gjerne 40-50 biler. Og til helgen kan det bli ny rekord – rundt 70 førere har påmeldt sine historiske biler. Førerne er slett ikke bare tilårskomne gubber som endelig har råd til å realisere sine guttedrømmer. Her fins også en og annen ung fører som går direkte fra gokart til historisk racing. –Det hele startet på begynnelsen av 2000-tallet da et miljø rundt Norsk Sportsvogn Klubb (NSK) tok initiativet til en racing-serie for eldre biler, forteller Ulf Johannessen i Norges Bilsport Forbunds arrangørselskap, Racing NM. –De første årene stilte 8-10 biler til start i løpene, men i dag er det ikke uvanlig med 40-50 deltagere fordelt på flere klasse. Klassene følger FIA-kategoriene og er åpne for biler produsert mellom 1962 og 1985. Bilene må ha et såkalt HTP-dokument (Historic Technical Passport) som innebærer godkjennelse etter et strengt regelverk styrt av FIA (det internasjonale bilsport forbundet). Hummer og kanari De mest utbredte modellene er Ford Escort og Mini, men det fins også klassiske amerikanere som Corvette samt Ford Mustang og Galaxy, for bare å nevne noen eksempler. Det kjøres også en egen serie for italienske biler eldre enn 15 år med betegnelse Corsa Italiana. At bilene er gamle betyr ikke nødvendigvis at de er billige, snarere tvert imot. Internasjonalt Selve Mekka for historisk racing er festivalene på Goodwood, Silverstone og Nürburgring, og Racing NM ønsker på sikt å utvikle et norsk alternativ til disse. –Vi kommer selvsagt aldri i nærheten av noe så stort som Goodwood, men vi forsøker oss med et arrangement der vi setter NM-runden i racing på Rudskogen 14.-16. august i et historisk lys. Vi inviterer deltagere fra hele Skandinavia og Tyskland og håper med det å få et rekordstort startfelt, sier Johannessen. Nesten F1 –Reglementet for disse var ikke ulikt F1-reglementet, og noen av bilene konkurrerte faktisk med datidens Formel 1-biler. For første gang siden femtitallet tar vi sikte på å samle og kjøre et oppvisningsheat med disse bilene, avslutter en entusiastisk Ulf Johannessen. For deg som foretrekker nyere racerbiler er det også god grunn til å besøke Rudskogen i helgen – det kjøres nemlig også NM-runde i GT, Seven og Formel Basic. Fredagen er avsatt til trening, mens det blir kjørt kvalifiseringer og løp lørdag, før finalene søndag. Det er mange gode grunner til å besøke Rudskogen i helgen.
|