Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I mange år har det vært snakket om hydrogenbiler, og stadig har lanseringstidspunktet blitt skjøvet frem i tid. Men nå er Toyota Mirai klar for salg på tre kontinenter, i Japan, Nord-Amerika og, fra september, i Europa. De første europeiske markeder som får tilgang til den fremtidsrettede bilen er Storbritannia, Danmark og Tyskland. Tidspunkt for norsk lansering er ifølge informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge foreløpig ikke fastlagt. Fremtid -Det vil også hjelpe oss å forstå kundens opplevelse av den nye teknologien, gjennom pionerer som ønsker å drive hydrogen-bevegelsen fremover, sier Toyota Norge i en pressemelding. Mirai bruker hydrogen som drivstoff for å generere elektrisitet. Dette gir overlegen ytelse uten CO2-utslipp eller forurensing når du kjører. Du får det samme nivået av bekvemmelighet som i en bil med forbrenningsmotor, med lang rekkevidde og en fylletid på tre til fem minutter. 50 mil I Norge får du hydrogen på en håndfull stasjoner i sentrale strøk, og interessen for å bygge ut et nettverk av stasjoner er laber siden markedet for hydrogen er nærmest ikke-eksisterende. I USA, der Mirai ble lansert i juli, er målet å selge 3000 Mirai frem til utgangen av 2017. Ordrebøkene ble åpnet 20. juli, og i løpet av ti dager hadde 600 personer tegnet sin interesse for enten å kjøpe eller lease en hydrogenbil. Billig, men dyrt Også i miljøstaten California klager kundene på at det er problematisk å kjøre på hydrogen. Pumpene er enten tomme eller ekstremt trege. Toyota tar fatt i utfordringene og vil sammen med staten California bygge 15 nye stasjoner pluss ytterligere 20 neste år. HY som EL I dag er Hyundai ix35 eneste hydrogenbil som selges i Norge. En prislapp på kr 499.900 er oppnåelig for mange, men likevel er det ifølge OFV kun registrert 6 biler hittil i år.
|