Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Man skulle tro PR-folkene hos Daimler ikke har oppdaget at man nå har sommerferie på Kontinentet. Sent fredag kom C-Klasse Coupé, og et stykke uttpå søndagen skulle de fortelle oss at de kommer med en skrelt S-Klasse. Ikke akkurat en bombe, helt siden Ocean Drive, for 8-9 år siden, har det vært klart at Mercedes lekte med en friskluft-utgave av sin største. Vi har jo også servert dere noen spionbilder her på BilNorge.no. Nedtonet På den annen side ser bagasjelokket ganske smalt ut – her må det kanskje lirkes for å få den håndsydde bagasjen skikkelig på plass? Jeg kan ikke tenke meg at vi møte den samme 400 liters kapasiteten her, som coupéen byr på. Men til gjengjeld presiserer Mercedes allerede nå, lenge før selve premieren, at her kommer vi til å oppleve bransjens aller største foldbare stofftak noensinne. (Akkurat den hadde jeg vært forsiktig med før jeg hadde sjekket flateinnholdet på stofftaket til noen av de amerikanske førkrigskjempene.) De snakker også om masse vinduer og helautomatisk betjening og en taklinje som likner på den du finner på coupéen. Og som man ser på skissen er det et enorm tonneau cover som sørger for at profilen er presentabel. Hvem som skal bygge taket har de ikke sagt noe om til meg? Karmann? Valmet? Webasto? Men bilen skal i hvert fall bygges i Sindelfingen. Muskler Her er det sikkert en velkjent motorutvalg, toppet med 577 turbohester fra AMGs S63 aggregat. Dessuten er det sikkert plass til V12-motoren også (630 hk), når de har solgt unna de første utgavene. Jeg regner med at minst en av drivlinjene kommer til å hete noe med 4Matic slik at importøren ikke kan bruke mangelen på det som unnskyldning for å forklare hvorfor det selges så få åpne S-Klasser i Norge. A217 heter denne internt, og siden den er rettet direkte mot Bentley Continental GT, kan vi trygt regne med noe over 100K i europenger.
|