img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Ford lukter på luksus
LANSERING: Vignale er den fineste Mondeoen Ford noen gang har laget. Og den dyreste. Men er den verd 70.000 kroner ekstra i forhold til Mondeo Titanium?

La oss slå fast at Ford Mondeo pakket med Titanium utstyr er en bra bil. Det er likevel langt fra nok, for hos Ford ser man gjerne at Mondeo nevnes sammen med eksklusiviteter fra Ingolstadt, München og Stuttgart.

Derfor Mondeo Vignale – for å gi eierne en bedre opplevelse ved kjøp, bruk og eierskap til bilen. Å lykkes med Vignale betyr løftet image for Ford, og derigjennom bedre inntjening.

Dette er Vignale:

  • Et bil og servicekonsept som starter med Mondeo og i prinsippet er knyttet opp mot Ford Store.
  • Sedan og stasjonsvogn.
  • En bensinmotor (240 hk), en bensin/hybrid og tre dieselmotorer (150/180/210 hk).
  • Mer krom og spesiell Vignale-grill.
  • Oppgradert interiør hvor grilldesignet går igjen i setetrekket
  • Doble glass i sidevinduene og motstøy fra høyttalerne for å dempe innvendig lyd.
  • LED kjørelys samt adaptivt LED hovedlys.
  • Massevis av ekstrautstyr for skreddersøm.
  • Eget Vignale-magasin som utkommer fire ganger i året.
  • Gratis vask av bilen hos Ford-forhandler.
  • Utlevering av den nye bilen hjemme.
  • Mulighet for hente- og bringetjeneste ved servicebehov.
  • Egen kundekontakt + 24/7 kontakttjeneste.
  • Samme vedlikeholdspris som vanlig Mondeo.
  • De første bilene til Norge om kort tid.
  • Skal innføres på flere Ford-modeller. S-Max er neste i 2016.

Kostbart
Nå var det Henry Ford som sa at det finnes ingen gratis lunch, og det gjelder i høyeste grad for Vignale.

Ta en Mondeo Titanium-utstyrt stasjonsvogn med 180 hk dieselmotor, 4x4 og automat – og Ford ber om 70.000 kroner ekstra for å stemple Vignale i hekken, på skjermene og i dørtersklene.

Ta bort firehjulsdriften, og tillegget øker til 77.000 kroner. 463.000 kroner koster rimeligste diesel-Vignale. Når interessant ekstrautstyr, inkludert vinterdekk er på plass, og frakt/leveringskostnader betalt, nærmer prisen seg 600.000 kroner.

Kun fremtiden vil vise om Ford som merkevare er sterk nok til å tåle et slikt prispåslag i Norge.

Les også: Ghia er død, leve Vignale

Hentet på fabrikk
Ford Mondeo er i utgangspunktet en flott familiebil hvis styrke er å finne i plass og kjøreopplevelse. For å bli skikkelig kjent med Vignale og kjenne på forskjellene, plukket jeg like godt opp bilen hos Ford i Køln og kjørte den hjem. 

Hva, har ikke bilen automatisk åpning av bakluka? På dette nivået?

Spørsmålet dukket opp allerede ved innlasting av bagasjen. Men som den nøysomme nordmann jeg er, går det greit å både åpne og lukke luken manuelt.

Inne i bilen oser det av luksus. Spesielle seter med to-trinns massasjeeffekt (ekstra) og kjøling i tre trinn – og naturligvis minnefunksjon på seteinnstillingen. Kan man ha det bedre?

Ja, det kan man om eksempelvis seteputen hadde vært lengderegulerbar (mulig å få til Opel-modeller som koster det halve av Mondeo Vignale) og rattet oppvarmet (koster ekstra).

Ei heller byr Vignale på varme i baksetet som er kjekt å ha på de fleste av årets 200 kalde dager.

Lite display
Etter å ha kodet om informasjonen fra tysk til engelsk på et – etter min mening – altfor lite display inne i speedometeret, er det klart for tyske fredagskøer.

Det er da jeg savner aktiv cruisekontroll som lar bilen følge trafikken. På Fords ansikt utad mot annen tysk prestisje koster slikt ekstra.

Ikke det at premium-merkene har særlig mye i standardpakkene, men vil Ford opp og fram i dette for dem noe ukjente kundeterrenget, gjelder i det minste å tilby noe ekstraordinært.

Likevel ville jeg ikke byttet bort reisen med en ekstra dag på kontorstolen, selv om også den er regulerbar og skinnkledd. Mondeo er tross alt en av de beste bilene å kjøre blant de store familiebilene, er passe komfortabel og byr på klassens beste styring.

Komfortabelt
De doble glassene i sidevinduene, ekstra støydemping og motstøy fra høyttaleranlegget, gjorde det ganske tyst inne i bilen, selv i høye hastigheter.

Og til høye hastigheter kommer man raskt med Vignale. Mulighet for økt motoreffekt på dieseltoliteren fra 180 til 210 hk, gjør bilen spesielt rask mellom 120 og 180 km/t.

Rundt 225 km/t butter det, men det er kanskje ikke så relevant sett i forhold til norske forhold hvor førerkortet ryker allerede før femtegiret kobler inn på motorvei. Holder ikke 210 hk, tilbyr Ford 240 bensinhester i Vignale (pluss 38.000 kroner i forhold til 210 diesel-hk).

Når jeg først bryr meg faller det naturlig å spørre om hvorfor Ford ikke har kostet headup-display på Vignale-modellen!

Ekte aluminiumsdetaljer løfter alltid et bilinteriør – uansett hvor flott aluminium look-like-plast ser ut. Kanskje noe å tenke på når man inviterer de største gutta i klassen til kamp om kundene?

Bakgrunnen
Carrozzeria Alfredo Vignale ble etablert av Alfredo Vignale i Torino i 1946. Selskapet designet og bygde i hovedsak påkostede biler i liten skala, og ble i 1969 kjøpt opp av De Tomaso som allerede eide Carrozzeria Ghia.

Begge ble videresolgt til Ford i 1973, og begge ble med tiden faset ut. Ford benyttet også Vignale-navnet på konseptbilen Ford Focus Vignale på bilutstillingen i Paris i 2004. (Kilde: Wikipedia)

FAKTA Ford Mondeo Vignale

Motor:

4 syl. turbo dieselmotor, 1997 ccm

Effekt:

154 kW/210 hk

Mål LxBxH:

487x185x150 cm

Akselavstand:

285 cm

Egenvekt:

1534 kg

Bakkeklaring:

12,8 cm

Bagasjerom:

525 - 1630 liter (VDA)

0-100 km/t

Ukjent

Toppfart:

225 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,51 l/mil

CO2:

134 g/km

Pris som prøvekjørt:

Kr. 508.000


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer