Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det skulle ikke forundre meg om den norske Kia-importøren er blant de som gleder seg mest til bilutstillingen i Frankfurt neste måned. Deres bestselger, Sportage, kommer nemlig i ny utførelse. Sportage står for nærmere en tredel av Kia-salget i Norge, og ifølge OFV er det registrert omtrent like mange biler hittil i år som i samme periode i fjor. Foreløpig er det sparsomt med detaljer om den nye modellen, bortsett fra de tre bildene som vitner om en kraftig modernisering. Vi har nylig kjørt Hyundai Tucson som på alle måter er modernisert og forbedret sammenlignet med den utgående ix35, og det er sannsynlig at vi vil oppleve et tilsvarende løft når fjerde generasjon Sportage tar over for dagens modell. Selv om nye Sportage debuterer i Frankfurt neste måned, er den neppe på plass hos din lokale Kia-forhandler før neste år. Snart på plass Dagens Optima kom på markedet i 2011, men kundene står ikke akkurat i kø for å kjøpe mellomstore sedaner. Kia Norge valgte likevel å gjøre et forsøk da Optima fikk en facelift for et par år siden. De satte en velutstyrt Optima på programmet, og resultatet er ifølge OFV 81 registreringer i 2014 og 42 hittil i år. Beskjedent, men la oss legge til at segmentet «mellomklassen» har 13.542 registreringer hittil i år, og at 11.209 av disse er stasjonsvogner. Da blir det ikke mye igjen å knive om i den nisjen Optima befinner seg. Evolusjon Målene er heller ikke dramatisk endret – akselavstanden er strukket med 10 mm (2.805 mm), samme økning har den totale lengden (4.855 mm). Med 1860 mm er nye Optima 25 mm bredere enn dagens modell, og med 1.465 mm er den også 10 mm høyere. De økte målene er brukt til mer komfort for passasjerene og fem liter ekstra bagasjerom (510 liter). Kia har ryddet kraftig opp innvendig, og store berøringsskjermer dominerer på dashbordet. Selvsagt har du alle tenkelige tilkoblingsmuligheter, for eksempel USB-innganger både foran og bak, samt Bluetooth. Alt du ønsker av komfort- og sikkerhetsutstyr er på plass, enten som standard- eller tilleggsutstyr, blant annet en trådløs lader for mobiltelefoner plassert på midtkonsollen. Smart! Kjente motorer Kia fremhever spesielt 1.7 CRDi som er førstevalget i Europa. Den har fått fem ekstra hester og dreiemoment er økt til 340 Newtonmeter (fra 325). Likevel er CO2-utslippet redusert med 14 prosent (til 110 g/km). Enda mer interessant er det at dieselmotoren kan kombineres med Kias helt nye 7-trinns dobbel clutch automatkasse som skal være både kjappere og mykere enn automatkassen den erstatter. Dette kommer meget tydelige frem for en Optima med diesel og automat som nå kan skilte med CO2-utslipp på 116 gram per kilometer – en nedgang på hele 40 g/km fra forgjengeren. Det er et par ting som gjør meg optimistisk med tanke på at nye Optima kan bite langt mer fra seg enn forgjengeren: For det første lover Kia hybridløsninger i løpet av 2016, og for det andre – og langt viktigere for vårt marked – de antyder at en Optima stasjonsvogn ligger i planene. Om den får design i nærheten av konseptbilen Kia viste i Genève i vår, kan den ta markedet med storm.
|