Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Den står for en av bilbransjens lengste forsinkelser, men snart er Model X på plass hos Tesla-forhandlerne verden rundt. Skal lanseringen styres av oppnådde salgsresultater, bør Norge være blant de første som får tilgang til den store el-motoriserte SUV-en. Men trolig vil noen millioner kinesere også ha et ord med i laget – der er ladbare biler snart det eneste du får lov å registrere uten å stå årevis på venteliste. For å sikre seg et tidlig eksemplar har mange betalt inn et depositum, og disse ivrigste entusiastene har nå fått tilgang til en konfigurator der de kan sette sammen drømmebilen sin ved å velge farger på eksteriør og interiør, og «montere» ønsket tillegsutstyr. Signatur Series Siden elbiler er fritatt for absolutt alt av engangsavgift og moms, er det kun frakten som avviker mellom amerikansk og norsk pris. Disse bilene har den største batteripakken (90 kWh) og en oppgitt rekkevidde på 240 miles (386 km) etter amerikanske standard (som er strengere enn den europeiske). En standard Model X skal gjøre null til seksti miles (96 km/t) på 3,8 sekunder og har en oppgitt toppfart på 250 km/t. Men om du blar opp $10.000 ekstra, for en «Ludicrous Speed» (Latterlig) oppgradering, kapper du aks-tiden med seks tideler. Nye utfordringer Signatur-serien inneholder et hav av ekstrautstyr, som GPS-styrt autopilot og luftfjæring, et avansert lydanlegg og seter med oppvarming og ventilasjon. Norgespakke Førstnevnte inneholder slepekrok, kontakt og nødvendig software for å trekke henger som veier inntil 5000 pund (2268 kg). I vinterpakken inngår oppvarmet ratt og spyleranlegg samt tresone klimaanlegg for alle seteradene. Lei den gamle? Foreløpig er det ikke annonsert noen norske priser, men amerikanske medier antyder at Model X vil ligge på omtrent samme nivå som en Model S.
|