Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi er kanskje gjennomskuet alt. Den bilen Bugatti skal vise oss i Frankfurt, er ikke noe annet enn en fullskala Gran Turismo Vision. Jeg har for lengst mistet tellingen, men det var vel ikke mange andre (super)bilprodsenter enn Bugatti som hadde unnlatt å takke ja til å bli en del av dette populære spillet. Nå er altså de også en del av Polyphony-verdenen og har i likhet med mange av konkurrentene på de virtuelle banene bygget en fullskalautgave også. Les også: Første glimt av ny Bugatti Forsmak og heder Fra Bugatti-fabrikken får vi høre at denne bilen er merkets «tribute til racing-tradisjonen fra 1920- og 30-årene og til seirene på Le Mans.» Det var da mye på en gang, dessuten skal den være inspirert av Bugatti 57 G Tank – tre eksemplarer ble bygget av denne, spesielt beregnet for langdistanse sportsbilløp. Den som vant Le Mans i 1937 står i dag i Simeone-samlingen i Philadelphia. En annen, som ble kjørt av Veyron og Labric, brøt. Noen som ikke var spesielt ukjent for Veyron – jeg har aldri forstått hvorfor han ble valgt til å fronte Folkevogns første Bugatti-modell. Men denne racerbilen synes jeg ser vill nok ut som den er, uten vidløftige referanser. Blått blod Med Atlantics typiske midtsøm over taket og med mengder av NACA-åpninger, ser det ut som denne mener business. Hesteskoen foran og de fire rørene der bak rammer det hele skikkelig inn. Og det skal designsjef Achim Anscheidt ha. Sammen med sin sjef for eksteriør, Sasha Selipanov, har de skapt noe der det ikke er tvil om hva som var utgangspunktet. Noen av disse Vision Gran Turismo er så fjerne at man ikke aner hvor i verden de har oppstått, langt mindre hvilken produsent som har drømt seg frem til resultatet. Her er det ikke tvil om at det er Blått Blod, ekte Bugatti.
|