Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Klart for Rally Australia Til helgen kjøres den australske VM-runden i rally. På startstreken står Andreas Mikkelsen og Mads Østberg, begge med los på medalje i årets VM. |
||||||||||||||||
For Mads ble det dramatisk allerede under gjennomkjøringen før løpet. Like før slutt på den siste etappen kolliderte han og kartleser Jonas Andersson med en tømmerbil som absolutt ikke burde befunnet seg der på dette tidspunktet. – Jeg prøvde å komme unna ved å kjøre av veien, men det var en skråning på innersiden, så vi kom ikke langt ut. Lastebilen var så stor at den traff oss uansett, på stive hjul. Vi ble skjøvet bakover og nærmest tredd opp skråningen, klistra inni lastebilens plog av en kufanger, sier Mads etter krasjen. – Både Jonas og jeg fikk noen ordentlige trøkker, men heldigvis kjører vi bil med sikkerhetsbur og 5-punkts belter. Vi hadde ca. 60-70 km/t da det smalt, og i en vanlig bil hadde det nok gått ganske ille. Vi fikk en reservebil og kom gjennom de siste 4 km. I etterkant har begge vært undersøkt, og for Mads’ del også en tur innom sykehuset. Begge har noen «vondter», men forutsetter at de er tilbake på gjennomkjøringen i morgen. Andreas Mikkelsen er opptatt av helt andre ting enn kollisjoner i rallyet, selv om det slett ikke er uvanlig at slike inntreffer både en og flere ganger: – Jeg er absolutt ikke glad i slanger, og i Australia er sjansen stor for å finne en slange som har krøllet seg sammen og slapper av foran hotelldøra når vi kommer tilbake for kvelden. Og skulle vi være så uheldige at vi punkterer og må bytte hjul på en prøve i regnskogen, kommer jeg til å ha høy puls. Det er absolutt noe jeg ikke ønsker, for muligheten er da stor for at vi kan komme i nærkontakt med et beist av en slange, sier Andreas Mikkelsen med et skjevt smil. For det er nemlig slik at noen av fartsprøvene i årets 10. VM-runde går gjennom regnskog-aktige områder, med mange og veldig høye trær. De vet at det kommer til å støve fra bilene foran, og spesielt på morgenen og kvelden kan sola by på siktutfordringer gjennom støv og trær. – Bortsett fra akkurat slanger, så er dette et løp jeg liker veldig godt. Faktisk er det ett av mine favorittrally. Jeg kjører Rally Australia for tredje gang, og ble nummer tre her i fjor. Jeg føler meg veldig klar for å være med å kjempe i toppen. Det er en fordel at jeg kjenner løpet fra før. Jeg mener selv at jeg har en fin mulighet til å vinne min første VM-runde, sier Andreas Han har hatt en spesiell oppladning til løpet. Volkswagen Motorsport-føreren deltok nemlig i det knalltøffe Transalpine-Run. I løpet av åtte etapper, gjennom utallige topper og tinder, krysset han alpene, og viste nok en gang hvor gjennomtrent han er. – Et brutalt løp, men du verden for en fantastisk natur. Dette er et av verdens mest spektakulære løpskonkurranser. Etter konkurransen har jeg vært opptatt av å slappe av maksimalt for å få en formtopp både fysisk og mentalt før Australia, forteller han. VM-runden ”down under” starter natt til fredag, norsk tid. Første dag består av svingete vei i skogen, hvor det ikke er like lett å kjenne seg igjen. Lørdag står blant annet en 50 kilometer lang etappe på programmet. – Det er en stor fordel å være i god form når man skal holde konsentrasjonen oppe i fem mil med full fart, sier Andreas, som ligger på tredjeplass i VM før denne runden. VM poeng 2015 (etter 9 av 13 løp) 1. Sebastien OGIER, VW, Frankrike 207p 2. Jari-Matti LATVALA, VW, Finland 114p 3. Andreas MIKKELSEN, VW, Norge 98p 4. Mads ØSTBERG, Citroën, Norge 90p 5. Thierry NEUVILLE, Hyundai, Belgia 80p 6. Elfyn EVANS, Ford, GB 61p 7. Kris MEEKE, Citroën, Irland 56p 8. Ott TANAK, Ford, Estland 55p 9. Dani SORDO, Hyundai, Spania 52p 10. Hayden PADDON, Hyundai, Australia 46p
|