Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi har allerede omtalt nye Astra etter en snikpremiere hos Opel Norge, men når bilen debuterer offisielt i Frankfurt, står varianten som er viktigst for Norge også på scenen – Astra Sports Tourer. De ytre målene på nykommeren er omtrent identiske med den utgående modellen, men takket være en helt ny plattform med lettere materialer og nye motorer, er den inntil 200 kg lettere. Vektfordeler Opel lover bedre innvendig plass både foran og bak, og med nedfelte bakseter har bagasjevolumet økt med 80 liter til 1630 liter. Som femseter tar dagens modell 500 liter, og vi kan regne med at nykommeren har minst samme kapasitet, selv om dette foreløpig ikke er oppgitt. Baksetet er delt i forholdet 40:20:40, og på biler med nøkkelfri adkomst kan bakluken åpnes ved å føre foten under støtfangeren – meget praktisk når du har hendene fulle av handleposer. Moderne drivlinjer Astra leveres i tre utstyrsnivåer, og de høyeste nivåene inneholder utstyr du normalt ikke finner i kompaktklassen – blant annet IntelliLux LED hovedlys som sørger for blendingsfritt fjernlys. Femdørs Astra kommer til Norge i november, men allerede i begynnelsen av oktober skal vi prøvekjøre bilen og formidle våre inntrykk. Tilhører du de drøyt 50 prosentene som foretrekker stasjonsvogn, må du vente til våren 2016. Opel har nå bekreftet prisene for nye Astra Sports Tourer. Mens du tidligere måtte bla opp 17.000 kroner ekstra for stasjonsvogn, er differansen nå bare 10.000.
|