Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Pickupen, som blant annet har fått nytt design og nye motorer, skal vises på høstens Frankfurt-utstilling som åpner 17. september. – Det er den tøffeste, smarteste og dristigste Ranger Wildtrak vi noensinne har bygget, skryter Johnny Løvli, som er ansvarlig for salg av nyttekjøretøy hos den norske Ford-importøren, i en pressemelding. Nye motorer Eksempelvis forbruker 160-hesteren 0,65 liter per mil med et CO2 -utslipp på 171 gram per kilometer, sammenlignet med 0,78 liter per mil og 206 gram CO2 per kilometer i utgående modell. Dieselmotorprogrammet består av 130- og 160 HK-varianter av Fords nyeste 2.2-liters TDCi dieselmotor, toppet med en 5-sylindret 3.2-liter med 200 hestekrefter. Bilen kan levers med 6-trinns manuell giring eller automatgir På dypt vann «Takket være 28 graders innkjøringsvinkel og 25 graders utkjøringsvinkel skaper nye Ranger en sterk følelse av trygghet når den gir seg i kast med bratte hindringer», skriver Ford. På firehjulsdrevne modeller sørger en elektronisk kontrollert overføringskasse for at sjåføren kan skifte fra bakhjulsdrift til 4x4 mens bilen kjøres med en hastighet på opptil 120 kilometer i timen. For mer dreiemoment i lave hastigheter eller ved kjøring i utfordrende terreng kan sjåføren kople inn firehjulsdrift med lavserieutveksling. En elektronisk styrt differensiallås skal bidra til forbedret veigrep under vanskelige kjøreforhold, mens en annen nyttig egenskap er at Ranger kan trekke tilhengere på opptil 3,5 tonn. Nye systemer I tillegg lister Ford opp følgende systemer: Bakkestartassistanse, «Hill Descent Control» som skal sikre jevn hastighet når det kjøres nedover i ekstra bratte bakker, adaptiv lastkontroll som skal justere den elektroniske stabilitetskontrollen i henhold til kjøretøyets vekt og nødbremsassistanse. Bilen vil lanseres i Norge i begynnelsen av 2016. Ford opplyser foreløpig ikke om norske priser.
|