Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Audi e-tron quattro concept skal gi oss en formening om hva vi har i vente når Audi tidlig i 2018 lanserer sin første el-drevne SUV. Bilen blir sporty, effektiv og skal dekke alle hverdagens behov. Konseptbilen har tre elmotorer, en på forakselen og to på bakakselen. Samlet effekt er 320 kW (435 hk), men for en kortere periode kan føreren via en boost-funksjon hente ut hele 370 kW (503 hk) og et dreiemoment på 800 Newtonmeter. Dynamisk Under sportslig kjøring fordeles kreftene mellom bakhjulene for maksimal dynamikk og stabilitet. En stor Li-ion batteripakke med en kapasitet på hele 95 kWh ligger integrert i gulvet for å gi lavest mulig tyngdepunkt og best mulig vektfordeling mellom for- og bakvogn. Kapasiteten er ifølge Audi tilstrekkelig for en kjørelengde på 500 kilometer. Induksjon Konseptbilen er også utstyrt med Audi Wireless Charging – teknologi som innebærer at den kan lades trådløst via induksjon. Bilen har et system som automatisk parkerer den riktig når den skal induksjonslades. I tillegg vises et solcelletak som gir strøm til batteriet på solrike dager. (saken fortsetter) Avansert Bilen har en rekke aerodynamiske detaljer for å minske luftmotstanden og skape maksimalt marktrykk i hastigheter over 80 km/t. De vitale måle til konseptet er en lengde på 488 cm, en bredde på 193 og en høyde på beskjedne 154 cm. Bagasjerommet har en kapasitet på 615 liter. Kameraer erstatter sidespeilene, og hovedlysene anvender Matrix laserteknologi. Alle skjermer i interiøret anvender OLED teknologi som Audi har forsket på i en årrekke. Det skal blir spennende å se hvor mye av konseptets avanserte teknologi som blir med over til konseptbilen når den debuterer i 2018.
|