img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
36 bilder i galleri
Porsche-overraskelse hos VW
To store nyheter fra VW-Gruppens før-IAA-kveld i Frankfurt: Stephan Winkelmann, Lambosjefen, har grodd skjegg og Porsche skal bygge en Tesla-killer. Det burde ha vært mer.

Jeg har ikke vært på VW-Gruppens før-presentasjoner på mange år. De var så usigelig pompøse og langdryge.

I år gikk jeg for jeg ville forsøke å føle om noe var annerledes.

Maktkamp
I løpet av kort tid mistet de sin livstidspatriark, Ferdinand Piëch i en palassrevolusjon som slo tilbake. Piëch tapte og Martin Winterkorn, VW-sjefen vant.

Men tapte. For bare en uke siden fikk VW-gruppen en ny toppsjef i det styret som styrer styret, Aufsichtsrat heter det på tysk. Ingen tvil om at Winterkorn ønsket den stillingen. I stedet gikk den til gruppens økonomisjef Hans Dieter Pötsch. Mange mener de ser Ferdinand Piëch i bakgrunnen for det også.

Det har vært oppbrudd hos Italdesign, og det har medført bevegelser i toppsjiktet hos VW design, og mange mener å se spor av ganske kjapp endring på design-retningslinjene nå. Endelig.

Volkswagen, merket, har fått ny sjef.

Og Volkswagen selv gjør det ikke bra. De bygger mengder med biler men tjener dårlig, og aksjekursen er nå nede på 170 – det var ikke lenge siden den var på 240.

Jeg syns med andre ord jeg kunne håpe på en merkbar, ny stemning.

Alt ved det samme
Men når du har en styreformann, toppsjef, som tjener en del milliarder, eller noe sånt i året, som må se opp på monitorene i taket før han kan se tusenvis av journalister rett i øynene og si «lidenskap», før han må se opp for å klare å fullføre setningen, kan jeg forsikre at alt var ved det gamle.

Det tok lang tid, ikke noe ble sagt, og de eneste som ikke fikk nakkestrekk av å myse opp på monitorene (bruk bifokale neste gang – eller lær leksa!) var Claudio Domenicali – Ducati-sjefen (som viste den 20 år gamle Monster-oppskriften med nye superbike-deler og 1200 ccm) og Lamborghini-topp Stephan Winkelmann – mer italiensk enn noen italiener. Som vanlig med skarpe snipper, en slipsknute med attitude, korrekte mansjetter, og denne gang med høyvannsbukser med oppbrett. Ingen slår den mannen i stil.

Dessuten har han bygd seg et grånende skjegg. «Like» sa jeg. «Du er ikke jente, men jeg godtar det allikevel, takk» var det typiske svaret.

Så fikk vi altså sett Audis et-eller-annet, som i hvert fall ikke – håper jeg – er uttrykk for Audis nye designlinje, og helt på slutten dukket den opp, den som gjorde kvelden til en fest allikevel:

Gullkornet
Porsche Mission E. En firedørs, fire-seters elbil. Null til hundre på under 3,5 (10 % dårligere enn Claudios nye Monster, men respektabelt allikevel) og opplagt ment som en bil som tar Tesla på ramme alvor.

Vi vet foreløpig altfor lite om den. 

Vi har noen mål, for eksempel. Med 129 cm er den like lav som en 911, men med 199 (før speil) er den 18 cm bredere. Lengden er et sted mellom Panamera og 911 – men vi fikk ikke gått den opp, den sto der bare tre minutter – med publikum på plass i setene.

Men etter noen ord med Michael Mauer, designsjefen, fikk vi klart for oss at utfordringen var å holde den lav. Du har gulv, men slipper mye drivlinjetøv, så har du batterier, så har du passasjerer, og så har du et tak som også skal ha en linje.

(saken fortsetter)

Vellykket
Jeg syns han har greid det glimrende. Den tradisjonelt grill-løse fronten sier klart fra hva dette er, og resten antyder klart hva som er fremtiden for Porsches Panamera-klasse biler.

Jeg sa ikke til ham at plutselig gikk det opp for meg at Henrik Fisker faktisk hadde vært ganske fremsynt da han tegnet sin Karma. Jeg er ikke sikker på at Mauer hadde likt sammenligningen – men jeg mener jeg så felles trekk.

Porsches tekniske sjef, Wolfgang Hatz, sa etterpå at dette var ikke en show-bil, dette var et konsept som kunnes bli en produksjonsvirkelighet i løpet av tre og et halvt år.

Racing-inspirert
Han sa at målet var en vekt på 2.000 kg og at denne bilen ikke kunne være påtenkt en gang uten Porsches 919 Le Mans vinner

Det han tenker på er elmotorene, Permanently-Excited Synchronous het de ved Le Mans-tider, kanskje forstår jeg hva det betyr en dag, men vært sikker: de er dyre og effektive.

600 hk, rekkevidde på 500 km, 80 % lading på et kvarter – det takket være 800 Volt arkitekturen. 

Tirsdag skal jeg få se den, og kanskje ta på den, på utstillingen. Noe jeg virkelig gleder meg til.

Friske fraspark
Men la meg føye til en liten Porsche-finale også, som går på stemningen ved årets VW-Gruppe kveld.

Matthias Müller, Porsche-sjefen, uttalte ved ukeslutt noe i retning av at Autonome biler var en skikkelig hype, uten et eneste rasjonelt argument til deres fordel. Forholdsvis på tvers av hva andre i gruppen, kanskje spesielt Audi, fremhever.

Så da det var Hatz, og ikke Müller, som dukket opp og presenterte Porsches store nyheter: Turbo-911 serien, regnet jeg faktisk med at Müller også hadde fått taleforbud.

Dessverre for konspirasjonstankegangen, men heldigvis for festen, hadde de reservert Müller slik at det var han som presenterte den champagnesprudlende desserten.

Det reddet faktisk kvelden for meg.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer