img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
76 bilder i galleri
Intelligent aerodynamikk fra Mercedes
Når Mercedes kaller sin nye konseptbil IAA har den ikke noe med IAA utstillingen å gjøre, bortsett fra at det er der den debuterer i dag.

Intelligent Aerodynamic Automobile er det litt håpløse navnet på den nye konseptbilen fra Mercedes-Benz. En stor, luksuriøs firseter, der designerne har lekt seg med farger og former på innsiden, og der eksteriøret har hentet mye både fra vindtunneler og transformere.

Kamp om oppmerksomheten
Men la oss ta to skritt tilbake og et lite overblikk først. Omtrent alle som stiller ut på IAA i Frankfurt inviterer til et eller annet dagen, eller kvelden før. Noen er bare hyggelige middager, andre er uformelle gutteklubb-samlinger, for eksempel gode Ferrari-kunder som innkalles.

Men noen er grav alvorlige. Og noen er virkelig grav alvorlige. Til de siste hørte en stund bare Group Night til Volkswagen, men så begynte Mercedes å komme tilbake.

Ikke så stor som Volkswagens, men etterhånden minst like attraktiv (ikke minst fordi den var litt mer eksklusiv), og etterhånden begynte journalistene å få mer stoff ut av den samlingen enn de fikk ut av VW-happeningen.

Og egentlig kan man jo ikke delta på begge, fordi det krasjer i tid. Men på tross av at null norske var invitert til Mercedes i år hørte jeg at det skjedde store ting der, så jeg greide å få med meg den hvite Porschen og så fikk jeg – og det er ikke enkelt – pratet meg inn til Mercedes, og der sto altså IAA.

Fremskritt
Første inntrykket er at dette er en meget lekrere bil enn den formloffen, F 015 som de viste i USA for ni måneder siden

«Men den skulle først og fremst demonstrere det autonome prosjektet. Design skulle ikke ta for mye oppmerksomhet fra selve kjernen», er forklaringen nå.

Ansvarlig både for den og for denne er Holger Hutzenlaub. Han bestyrte S-Klasse prosjekter for ti år siden, men deler nå på stillingene som sjef for Advanced Design i Tyskland og er designsjef for Smart. 

(saken fortsetter)

Avansert aerodynamikk
Det han har gjort her er å sette så mange linjer han kan på noe som er utviklet av aerodynamikere. For her er det bare ett formål: så lav luftmotstand som mulig.

De oppgir verdier også, Cw 0,25 som «normal» men 0,19 når det går over 80 km/t.

For da skjer det nemlig ting. Spoilere tyter ut. Felgene tetter seg («cuppingen reduseres fra 55 til null» står det i pressemeldingen. Spør ikke meg, og jeg glemte å spørre, men det er sikkert «blader» som lukker seg og gjør felgene til en luftmotstandsoptimal skive når det går fort. Per Ivar Selvåg gjorde det hos Peugeot for mange år siden).

Men det som virkelig irriterer meg var at jeg ikke husket min barnelærdom fra tysk aerodynamikk-historie. For stolt viste opphavsmennene frem en hekk, der inntil åtte segmenter trekkes ut og kan gjøre bilen til sammen 40 cm lenger. Det gir ikke bare bedre strømlinjer, men flytter også det aerodynamiske trykksenteret.

Det der har imidlertid vært gjort før også, i tredveårene. Men jeg husket ikke av hvem og på hva hvor, så jeg har egentlig ikke noe å slå i bordet med før jeg kommer hjem og får konsultert min Koening-Fachschenfeld. Og da er det egentlig litt for sent for å gjøre noe inntrykk på selskapslivet.

Forhistorien
Mercedes er vel kanskje ikke helt heldige når de sammenligner den lave luftmotstanden med det de oppnådde på sin rekordbil W 25 som Rudolf Caracciola satte verdensrekord med i 1938. 432,7 km/t.

Men samme dag døde Bernd Rosemeyer da han skulle slå den rekorden på vegne av Auto Union. Han var på god vei til å gruse Mercedes da han ble truffet av en vindkule, og døde.

Det er ikke noe som tyder på at W25 hadde klart seg dersom den ble truffet av den samme vinden. Sidevinds-følsomhet var nemlig en godt innbakt egenskap i disse bilene, stabiliteten var heller ikke noe å skryte av.

Foreløpig var det ingen som kunne gi meg noen løftverdier eller momentverdier for denne Ballets potensielle Dronning.

Plug-in
Men det du kan få vite er at i denne sitter den en 205 k W (279 hk) bensin-elektrisk plug-in hybrid drivlinje, der toppfarten er begrenset til 250. Den måler 504 cm (543 i utslått tilstand) i lengden, er 2 meter bred og 131 cm høy (halvannen cm høyere enn Porsches Mission E). Akselavstanden er 298 cm, og 171 og 177 er sporvidde foran og bak.

Med så nøyaktige mål høres det nesten ut som om det er en ny, konkret plattform de beskriver.

De gir oss utslippene også: 28 g/km i optimalisert aerodynamisk form. Når hekken er trukket inn er utslippet 31 g.

Disse tallene er interessante fordi de viser at gode strømlinjer ikke betyr noe, selv om de virkelig betyr noe. For når forbruk – og dermed utslipp – måles, med dagens standard, teller bykjøring to tre-deler av hele øvelsen. Og der er ikke optimale strømlinjer av særlig viktighet.

Flopfaktor
Er denne bilen derfor et innslag i diskusjonen om virkelighetsfjerne forbrukstall da?

«Nei», sier Olle Källenius – ex AMG, nå sjef for salg og marketing, “det dreier seg dels om å vise fascinerende sportslige linjer og spennende tekniske løsninger. Og den viser en mengde detaljer som kundene våre kan ser frem mot i kommende produksjonsmodeller.»

Flopfaktoren også, sannsynligvis.

Jeg trodde jeg hørte feil, at de snakket om bilens evne til å bomme totalt da det ble snakk om flop-faktoren. Det viste seg at det dreier seg om Alubeam-lakkens evne til å endre fargetone ettersom lyset faller på den. Så da fikk jeg forklart den.

Og til slutt viste det seg også at «englestøv» ikke var ulovlige substanser som av noen kan brukes til å fyre opp et party. Nei, her var det virkningen av spesielle Swarovski-krystaller som agerte bremselys når de ble indirekte belyst av LED’er. Et koreografisk lysdrama av dimensjoner.

Lakken kommer sikkert, men tvilsomt om englestøvet blir godkjent til trafikk-bruk.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer