Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mazda er i ferd med å forlate det japanske begrepet KODO - design i bevegelse, og erstatte det med KOERU - som betyr å ta ting videre, strekke seg, overgå seg selv. Dette passer jo perfekt på konseptet Koero som Mazda nå viser i Frankfurt. Mazda CX-5 kom i 2012 og ble raskt en SUV-favoritt, ikke minst i Norge. Bilen er allerede oppgradert, så neste runde blir å skifte den ut med en helt ny. Du skjønner sikkert navnevalget: Det skal jo mer enn hinte til neste CX-5, som skal overgå dagens modell. TEST: Mazda CX-5 møter to konkurrenter I samme gate Målene stemmer også. CX-5 måler 4,55/1,84/1,71 meter. Konseptets mål er: 4,6/1,9/1,5 meter med 2,7 meter akselavstand, akkurat som på dagens CX-5. Konseptet – jeg er nesten fristet til å kalle det CX-5 Mk II – peker nøyaktig i samme retning som de mest spenstige SUV-konseptene: Mer personbil, mer sportslighet – men fortsatt nok SUV til å bli oppfattet som tøft høybygg. Mazda sier ikke annet om bilens drivlinjer enn at de følger i Mazdas Skyactiv-spor, og er klart førerorientert. Mazda Norges Wenche Skarpodde sier det bare blir spekulasjoner å antyde at Koeru er neste CX-5.
|