img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
76 bilder i galleri
Hyundai viser muskler
For et halvt år siden ansatte Hyundai en BMW M-topp. Nå er Frankfurt-standen deres full av muskuløse N-biler.

Sannsynligvis hadde Hyundai planlagt denne offensiven lenge, og de ansatte Albert Biermann for å fronte dette programmet. Men det kan jo også være at koreanerne bare drømte om å konkurrere med sports-enden av Audi, BMW og Mercedes, og så ansatte de en som kunne vise dem hvordan.

Biermann svarte i hvert fall ikke på akkurat dette, men «bare vent. Det dere ser her er bare en antydning. Om to år har vi flere muskelbiler i produksjon».

Strategisk
Biermann har vært mer enn 30 år hos BMW, den siste tiden som visepresident på M-avdelingen, og er enda en av Hyundais strategisk ansatte spesialister.

Deres sjefdesigner, Peter Schreyer, er en annen. Og hvis Biermann setter like sterke spor etter seg som Schreyer har gjort, vil vi måtte uttale N-Hyundai med samme respekt som vi sier AMG i dag.

Hvorfor N? Det ligger visstnok et koreansk begrep et eller annet sted baki der, men det kan ikke være tvil om at også Nürburgring har noe med dette å gjøre, koreanerne har et stort teknisk sentrum der.

Det som ga størst gjenklang av det de viste i Frankfurt, var selvfølgelig deres N2025 Vision Gran Turismo.

På de første renderingene virket den som enda en i en uendelig rekke av drømmebiler for dette Playstation-spillet. Nå, i skala 1:1, virket den som om den var klar for Le Mans for tre år siden. Jeg begriper ikke poenget.

Ny WRC-bil
Men derimot begriper jeg poenget med å vise antydninger av neste års WRC-bil, selvfølgelig basert på den nye i20. Riktignok på 5-dørs basis, det var et eller annet med forsinkelser på 3-dørs som gjorde det valget nødvendig.

Hyundai har gjort det bra i løypa så langt, de er nummer to etter VW, og det finnes da andre konkurrenter der også.

Bilen skal debutere i Monte Carlo 2016, og det vi fikk se var en skikkelig dekor, en dobbeldekker av en spoiler bak og skikkelige fangere foran og bak. Bedre aero, en annen vektfordeling og mer effektiv drivlinje er noen av forbedringene, sier Hyundai.

Racing
Men den som virkelig imponerte var RM 15. En ren drøm, selv om 15 står for 2015. RM betyr derimot noe som nok er litt fjernere: Racing Midship. For her har vi noe som ser ut som en kompakt B/C-segment hatch, men som er en skikkelig banebombe.

Den er bygget på en helt egen space-frame i aluminium – selvfølgelig er det med på å holde vekten nede på1260 kg.

Motoren er basert på den vanlige to-liters Theta, T-GDI-maskinen. Her produserer den 300 hester og trekker gjennom en 6-trinns manuell.

At maks dreiemoment, 382 Nm, kommer allerede ved 2000 omdreininger, tyder på at de har gjort mer med denne motoren enn bare å hente ut topp effekt. Dette høres jo kjørbart ut også.

Det fortelles også at vektfordelingen (som de sikkert kunne valgt akkurat som de ville) er 43 % foran og resten bak – hvilket høres ut som oppskriften på skikkelig spektakulær kjøring.

Realistisk
Og at ved 200 km/t har den et aerodynamisk marktrykk på 124 kg – hvilket i det minste betyr at det har jobbet med aerodynamikken også.

Dessuten ser den jo passe sinna ut også.

Dette er en drøm som burde ligge adskillig nærmere enn en hydrogendrevet Le Mans flip, og jeg tror nok heller ikke vi kommer til å se mye av deres store, V8-motoriserte Vision G Coupe konsept i Norge. 

Men hadde vi hatt et skikkelig bob-miljø, hadde vi kanskje kunnet få møte det koreanske landslagets Hyundai-utviklede bob. Den har nemlig også en N-logo.

Har vi ikke hørt om det før forresten? Var ikke M, og Biermann, borti den tyske OL-boben også?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer