img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Eksos-manipulering av dimensjoner
Dersom dette er sant - og Volkswagen har «tilstått», «ja det er sant» - er det lenge siden uttrykket «tatt med buksa nede» har vært så passende.

Fredag ettermiddag ble det kjent at amerikanske miljømyndigheter, EPA, beskylder Volkswagen-konsernet for å ha utstyrt 482.000 firesylindrede dieseldrevne Audier og Volkswagener med en egen software i motorstyreprogrammet. 

Dette lille tillegget til nødvendig elektronikk hadde et spesielt talent - det merket når motoren ble testet og koblet da inn alle motorrensesystemer som kunne etableres der og da, slik at testresultatet viste verdier som lå godt innenfor det lovlige.

«Men når utstyret ikke var aktivert, og bilen kjørte som vanlig, slapp den ut inntil 40 ganger så mye nitrogenoksider», påstår EPA.

Legger seg flat
Og Volkswagen har allerede lagt seg flat. Martin Winterkorn, toppsjef, har allerede beklaget på en måte som ville vært en japansk industrileder verdig. «Jeg personlig beklager på det dypeste at vi har skuffet den tiltro våre kunder og offentligheten har hatt til oss», sier han blant annet.

Og har – bombe – satt i gang en granskning, både internt og eksternt.

Det er et par ting som er uklart. For det første hvordan VW har arrangert denne fiffige lille «Defeat Device» som EPA kaller den. For i min bok ville kreftene synke merkbart når man rotet med emisjonskontrollen for å senke spesielle verdier drastisk.

Men jeg har prøvd å kontakte Richard Corey, han jobber i California Air Resources Board og var glupingen som oppdaget forsøket på bedrageriet, om akkurat dette, men han har ikke svart.

Teknisk avansert
Ikke har han fortalt noen hvordan han kom på sporet av det han kaller en «innretning utført på et meget høyt teknisk nivå», men her kan vi gå ut fra at det er en blanding av målingene utført av International Council of Clean Transportation, og de påstandene de har kommet med i etterkant, samt noen ferske ADAC-målinger som har vekket nysgjerrigheten.

Men en annen ting som er veldig uklart. Hvordan kunne de som gjorde denne innsatsen tro at det ikke ville bli oppdaget? Når man ser hva som ikke er mulig å skjule av hemmeligheter i Formel 1 softwaren, virker dette innslaget fra Volkswagen som en kjempestor «Se på meg – jeg jukser»-plakat i sammenligning.

Her har selvfølgelig Stefan Bratzel et poeng. Han er professor ved Handelshøyskolen i Bergisch Gladbach og sier til Der Spiegel at dette (også) viser at det kreves strukturelle endringer hos Volkswagen. Dette dreier seg om interne styringsregler, sier han. «Her er det noen som ikke har holdt hardt nok i roret».

Store konsekvenser
Hvilke konsekvenser dette vil få for Volkswagen og de involverte er det selvfølgelig altfor tidlig å spekulere på. Og tabloid-antydninger om en bot på 1,8 milliarder dollar virker overdrevet. Det at VW med en gang begynte å samarbeide med menighetene, garanterer at «straffen» blir langt unna det som maksimalt kan ilegges (ca. 33.000 dollar per bil).

At en halv million biler må ombygges er imidlertid klart, at VW kan få problemer med å få godkjent sine 2016-dieselmodeller i USA, er nok også mulig. Dessuten vil det få ringvirkninger i Europa.

Borgermesteren i Paris, som lenge har bedt om et dieselforbud i byen, har fått ny ammunisjon. Og tyske miljøorganisasjoner brukte bare tre kvarter etter at nyheten ble kjent til å kreve dieselforbud i Tyskland også.

Jeg minner selvfølgelig om at allerede i første årgang av BIL skrev jeg at Diesel er no’ dritt – som har vært et mantra siden ungdommen. Jeg har vel antydet at det beste vil kunne bruke elbiler til i bysentra ikke var for å erstatte bensindrevne luksuslimousiner, men for å erstatte dieseldrevne 200-gram CO2-utslippende nærdistribusjonsbiler.

Men jeg hadde ikke ønsket at Volkswagen skulle bidra til å støtte opp om argumentene på den måten.

Og hva dette vil bety av badwill for VW-konsernet og deres standing i «det gode selskap», skal bli spennende å følge.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer