Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I tillegg til Toyota er Honda det selskapet som har vært mest konkrete med hensyn til brenselcelle-biler. Allerede i 2008 tilbød de sin FCX Clarity, en firedørs sedan, kommersielt, men mest å regne som et rent prøveprosjekt grunnet begrenset tilgjengelighet. Men nå som Toyota er på banen med sin Mirai i stadig flere markeder, ønsker selvsagt Honda å vise at også de er i fremste rekke det gjelder denne teknologien. Vi har møtt noen konseptbiler de siste årene, FCEV i Los Angeles for to år siden og den mer moderate FCV Concept i Tokyo i fjor. Diskret Foreløpig heter bilen bare FCV (som er forkortelsen for Fuel Cell Vehicle). Ifølge Honda er dette den første produksjonsmodell som har fått plass til hele den brenselcelledrevne drivlinjen i rommet som normalt inneholder motor og girkasse i en bil med forbrenningsmotor. Det gir bilen et konvensjonelt interiør med plass til fem personer, og ifølge Honda har den med full tank en rekkevidde på 700 kilometer. I japansk utgave kan bilen fungere som en mobil kraftstasjon som kan generere og forsyne kraft til små lokalsamfunn i krisesituasjoner. Motsatt vei Honda skal også vise den lille roadsteren S660 som vi har sett i konsept-form tidligere. Denne selges, til mange ergrelse, kun i det japanske markedet hvor de kompakte key-bilene er vanlige innslag i hektisk bytrafikk. Bastarden Honda Project 2&4 presenterte vi i forbindelse med Frankfurt-messen, men drar du til Tokyo kan du møte to av Hondas mange roboter – Wander Stand og Wander Walker. Sistnevnte har tillagt spesielle egenskaper når det gjelder å ta seg frem i tett befolkede områder, som på en bilutstilling.
|