Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er lenge siden jeg hørte at nå skulle Mitsubishi få en virkelig oppegående designavdeling igjen, med en levende designsjef som skulle ha ganske vide fullmakter. Det er mulig den kommende konseptbilen (Tokyo-utstillingen om to ukers tid) er resultatet av dette. Men for det første vet jeg ikke ennå hvem som er blitt design-honchoen der, og for det andre vet jeg ikke helt hvordan jeg skal snakke om eX som dette nye konseptet heter. Greit nok, det er en kompakt SUV – slike man går for nå. Den har en ganske firkantet snute – kanskje den minner om gamle XR-PHEV (Genève i år) - og bakover er det litt for mye Evoque etter min smak. Spørsmålet er også om det kanskje er mikset litt for mye «shooting brake» inn i noe som burde kunnet være en ukomplisert SUV. Vi får vente med dommen til etter at noen har sett den – BIL og BilNorge kommer til å rapportere fra utstillingen når den tid kommer. Imens får vi nøye oss med å fastslå at dette er en ren el-bil, som kommer til å dele scenen med selskapets feiring av 50 års innsats på dette området. Og vi kan videre minne om at Mitsubishi for lengst har fortalt at deres SUV-utvalg skal økes, fra to til fem, innen 2020. Dette vi ser her kan derfor godt være forsmaken på det som skal supplere ASX, antakelig rett under den. Mitsubishi skal forresten også vise sin Smart Mobility City der robotbiler, utviklet sammen med Mitsubishi Electric Corporation, blir demonstrert. Et litt kleint navn, er det ikke? - så lenge etter at Google har lansert sin Smart City? Det manglet liksom ikke på mobilitet der heller. Mer ned på jorda: Mitsubishi skal også vise sin nye «clean diesel» versjon av Pajero. Det skal bli spennende å se om de tør bruke det begrepet mer.
|