Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Egentlig burde det være unødvendig å presisere det, men nå forutsetter altså Euro 6-standarden at utslipp måles i sanntid under normale trafikkforhold. Hekter på hengere Han presiserer at siden «normale trafikkforhold» også har med last gjøre, blir hengerne fylt opp slik at vekten representerer 50-60 prosent av tillatt nyttelast. Utstyret kan også benyttes på busser og biler uten hengere, og testerne gjør unna minst 50 biler pr. år. Tar fire timer «Det betyr at vi kjører i by, på vanlig landevei, og på motorvei,» forteller Andersson. «Vi kobler utstyret til bilens diagnosesystem og monterer en gass-analysator på eksosrøret. Selve avlesingen skjer på en lap top, der vi kan følge carbon monoksyd, carbon dioksyd, hydrocarboner og nitrogen oksyder. Vi følger også eksos-strømmen og temperaturen på den samtidig som alle GPS- og meteorologiske data blir logget». «Takket være dette utstyret og denne innsatsen er vi ikke i tvil om at vi kan garantere at Scanias biler møter alle Euro 6 kravene» avslutter Andersson, og minner om at ved bykjøring med en ni liters Scania Euro 6 og full last, slipper den ut mindre gift enn en gjennomsnitts norsk personbildiesel.. Se video av hvordan målingen foregår:
|