Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Sammen med Daimler-teknikere har Fuso utviklet en null-utslipps versjon av sin Canter. Utviklingen skjedde på det som ganske omfattende heter Daimler Trucks Center of Competence for Hybrid Technology. Her har de imidlertid hoppet over hybriden og gått rett på strømmen. Bilen heter Canter E-Cell og i fjor tok de ut åtte før-serie biler fra samlebandet i Portugal og sendte dem ut på feltprøver. Nøye overvåket og kontrollert er nå data fra alle samlet, etter totalt 51.500 km. Bud og vare Noe av det som viste seg var at i praksis fikk man en rekkevidde på litt over 100 kilometer, at det tok inntil 7 timer å lade li-ion-batteriene gjennom en vanlig lugg i veggen, men at den tiden kunne kuttes til en time, dersom man brukte hurtiglader. Det ble også regnet ut at lokalt, i Portugal, ble driftsomkostningene redusert med inntil 64 prosent. Pris på energi bestemmer selvfølgelig fordelen, men Daimler sier at en vanlig Fuso brenner 14,08 liter diesel på 100 km, mens den elektriske bruker 46,7 kWh på den samme distansen. Se video fra testprosjektet i Portugal her (artikkelen fortsetter under videoen): Opp til ett tonn Påbyggene kunne måle 4,40 meter i lengden og veide opp til ett tonn. Seks-tonns truckene hadde en lastekapasitet på rundt 3.000 kilo, så i praksis kunne alle ta en nyttelast på ca. to tonn – noen som åpenbart holder til de aller fleste lokale oppgaver. Tilbakemeldingene fra brukerne har åpenbart vært positive, både produsenten og representanter for IAPMEI – en statlig organisasjon som var med på å finansiere forsøkene – er enige om at man er på rett vei. Interessant detalj Disse null-utslippsbilene viste seg nemlig å redusere CO2-utslippet med 37 prosent sammenliknet med dieselversjonene. I Portugal er man nemlig så ærlig at man legger inn en utslippsekvivalent på nullutslipperne, der man tar verdiene for el-produksjonen med i beregningen. Plutselig viser det seg der at riktignok er elbiler bedre, men kanskje ikke SÅÅÅÅ mye bedre.
|