Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Citroën i motorsport Citroëns tar en pause fra Rally-VM i 2016, men lover å komme tilbake med full satsing i 2017. |
||||||||||||||||
I løpet av de siste 22 årene har Citroën vunnet hele femten VM-titler – fem i Cross Country Rally, åtte i WRC og to i WTCC – VM-serien for standardbiler som de har dominert de siste årene. Nå røper den franske bilprodusenten sine fremtidsplaner. De skal konsentrere seg om én VM-gren, og mange er nok glade for at valget falt på rally. –Citroën har åtte verdensmestertitler og rekordmange seire (94 stk) i WRC, en suksess ingen andre har oppnådd innen sporten, sier Citroëns øverste sjef, Linda Jackson. –Rally er en fascinerende sport som setter ytelser, pålitelighet og soliditet virkelig på prøve, både hos bil og fører. Med flere livesendinger på TV, løp i Kina fra 2016 og en ny generasjon biler fra 2017, ligger alt til rette for vårt fornyede engasjement fra 2017. Bredere, større ytelser, mer imponerende aerodynamikk, det er stikkord for 2017-generasjonen World Rally-biler som tar over etter dagens biler. Den radikale endringen i regelverk vil gjøre det mulig for Citroën Racing å konkurrere på samme vilkår som sine konkurrenter. De siste årene har som kjent Volkswagen vært fullstendig dominerende. Toyota har også meldt sin ankomst i WRC fra 2017, og med Volkswagen og Hyundai allerede på plass kan sporten gå mot en ny vår. –Vi har aldri lagt skjul på vår interesse for WRC-reglementet som innføres fra 2017, og hele teamet er veldig motivert av denne nye utfordringen, sier Yves Matton, sjef for Citroën Racing. –Vi liker friheten til å kunne lage bilene enda mer spektakulære, men også muligheten for å dra nytte av arbeid utført på motoren i WTCC-bilen Citroën C-Elysées. –For å bruke våre ressurser effektivt, har vi bestemt oss for å sette alle krefter inn i å designe og utvikle den nye WRC-bilen vår. Derfor vil vi ikke vil delta i WRC i 2016. Men vi vil selvsagt følge WRC-sesongen nøye, både gjennom FIA Junior WRC og WRC2. Det betyr ikke at Citroën vil stå utenfor motorsporten neste år. De fortsetter satsingen i WTCC hvor de har tatt VM-titlene for både førere og team de siste to årene. Førerne som skal forsvare titlene er svært rutinerte - argentinske José María López (dobbel verdensmester) og franske Yvan Muller. Den nidoble verdensmesteren i WRC, Sebastien Loeb, forlater etter årets sesong Citroën. Men han forblir i konsernet – Loeb og hans kartleser Daniel Elena skal nemlig konkurrere for Peugeot i Dakar Rally. Hva som skjer med Mads Østberg når Citroën tar et hvileår er uvisst.
|