img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Første smakebit av nye Nissan NP300 Navara
MALLORCA: Nissan sammenligner nye Navara med en sveitsisk militærlommekniv – et verktøy som skal takle de fleste oppgaver i jobb og fritid. Vi har prøvekjørt nyheten som kommer til Norge i februar.

Prisene for det norske markedet er fortsatt ikke helt klare. Men etter å ha prøvekjørt bilen kan vi fastslå først som sist at nye Nissan NP300 Navara – som er det fulle og hele navnet – er en bil konkurrentene i pickupmarkedet bør se opp for.

Med 162 registrerte biler i Norge ved utgangen av oktober, har ikke utgående Navara-modell utgjort noen stor trussel mot sine viktigste konkurrenter: Toyota Hilux, Volkswagen Amarok og Isuzu D-Max har hver solgt i over 700 eksemplarer hittil i år.

Men det er grunn til å tro at nye NP300 Navara vil kunne puste de andre pickupene på lasteplanet når den kommer ut i norske butikker i februar. Det er nemlig ikke bare småtterier Nissan har forbedret her.

Merkbar forskjell
Prøvekjøringen er lagt til Navaraens «hjemland», Spania. Pickupen blir nemlig produsert på Nissans fabrikk utenfor Barcelona.

Det første som slår oss etter relativt kort tid ute på landeveien på Mallorca er det økte komfortnivået. Pickup-klassen har tradisjonelt vært lite prioritert når det gjelder ny teknologi, komfort og sikkerhet. Bilene har vært kjent som stive og bråkete «rumperistere» egnet kun for yrkesbruk, eller for spesielt interesserte. Men flere produsenter ser etter hvert et betydelig potensial for pickupen utover det å være nyttekjøretøy.

– NP300 Navara er litt som en sveitsisk lommekniv. Tanken er at man skal kunne klare seg med denne ene bilen; den skal takle krevende oppgaver på jobben og på fritiden kan den frakte barn og sykler ut i skogen, uttalte Nissans folk på presselanseringen.   

Et slikt bruksspekter setter høye krav til blant annet komfort. Og sammenlignet med «gamle» Navara er støy fra motor, dekk og vind betydelig lavere i den nye. Styringen er mer direkte og setene som er utviklet med hjelp fra romfartsorganisasjonen NASA er gode og har mange justeringsmuligheter.

På veien tar det ikke lang tid før vi nesten glemmer at det er en pickup vi kjører – det kunne like gjerne vært en familie-SUV. Bortsett fra når vi treffer en skarp ujevnhet i asfalten her og der. Da minner den stive bakakselen med bladfjærer oss om at jo da, noe er fortsatt ved det gamle.

Men – og det er viktig – dette gjelder kun når vi kjører King Cab-versjonen med to dører. Double Cab-utgaven er nemlig utstyrt med et helt nytt fem-links springfjærbasert bakhjulsoppheng. Dette er noe man stort sett finner på personbiler, og svært få pickuper. I Navara er det nye opphenget godt merkbart i form av bedre komfort og kjøreegenskaper. Bilen svelger unna ujevnheter på en helt annen måte enn vi er vant til fra pickuper med bladfjærer. Hvordan forskjellen merkes med last har vi dessverre ikke fått anledning til å prøve ennå.

Mer last og ny motor
Nyttelast og hengerlast er to viktige egenskaper for pickup-kjøpere. Mens utgående Navara kunne ta drøyt 700 kilo i nyttelast, passeres den magiske ett-tonns grensen med den nye versjonen. Samtidig er tillatt hengerlast økt fra 3 til 3,5 tonn. Med andre ord er dette en skikkelig yrkesbil, som kan konkurrere med de barskeste i klassen.

Lasteplanet er også forstørret og forbedret med ekstra kraftige kanaler på skilleveggen mellom kupeen og lasteplanet og på sidene. Festepunktene langs de C-formede kanalsporene skal gjøre det enkelt å sikre lasten.

Under panseret finner vi en helt ny 2,3 liters dCi-motor med to turboer. Denne blir tilgjengelig i to varianter: En med 160 hestekrefter og en med 190 hestekrefter, og henholdsvis 403 og 450 Newtonmeter. Begge effektvariantene oppleves fleksible og leverer mye krefter fra lavt turtall.

På King Cab kan kjøperne velge mellom to- eller firehjulstrekk, mens firehjulstrekk er standard på firedørsutgaven. Videre kan bilen leveres med sekstrinns manuell girkasse eller syvtrinns automat. Den manuelle kassen har kanskje litt for lang sjalteavstand, men er ellers helt grei. Automatkassen er på sin side rask og girer mykt, samtidig som den tilpasser seg fint ulike kjøreforholdene på og utenfor veien.

Tar seg frem

Vi fikk prøve både den gamle og den nye Navara-modellen i en relativt bratt, steinete offroadløype opp til en fjelltopp. Selv om firehjulsdriften bygger på forrige generasjon var det interessant å merke seg at på steder hvor den utgående modellen måtte ned i lavserie, klatret den nye versjonen elegant opp i høyserien uten problemer.

Nissan opplyser at NP300 Navara har elektronisk differensialbrems som standard, men at de fortsatt tilbyr mekanisk differensialsperre til dem som kjører ofte i virkelig vanskelig terreng.

Systemet Hill Descent Control (HDC) er standard på den nye modellen. Dette aktiveres med et knappetrykk på midtkonsollen og bruker et nettverk av sensorer for å registrere sluring og trekkraft, og gjør at hastigheten og bremsetrykket opprettholdes automatisk for å bidra til kontrollert kjøring i nedoverbakker.

Fører kan øke hastigheten ved kjøring i nedoverbakker ved å trykke lett på gasspedalen. Et annet nyttig system er Hill Start Assist (HSA) som hjelper til med bakkestart, selv ved bruk av tunge tilhengere.

Mye ekstrautstyr
Om du synes standardutgaven av nye Navara virker litt traust, kan du trøste deg med at Nissan tilbyr over 125 originale tilbehør til pickupen. I tillegg til tilhengerfeste og lasteplaninnredninger (plast og aluminium), skyvbart lastebrett til lasteplanet, elektronisk lastelem og nydesignet hard-top, kan kunder personliggjøre bilen med tilbehør som sideskinner og kromdetaljer.

Denne uken ble NP300 Navara for øvrig utnevnt til årets pickup under International Pickup Award 2016 i Lyon i Frankrike, foran nye Mitusbishi L200 og Ford Ranger som lanseres neste år. Selve kåringen av årets pickup fant for øvrig sted i Norge i september, nærmere bestemt på Rudskogen Motorsenter hvor journalister fra 24 land kjørte bilene på bane og i terreng.

Her på berget forventer importøren at volummodellen vil bli en godt utstyrt varebilutgave av Double Cab med 190 hestekrefter. Selv om Nissan mener at nye Navara også egner seg godt som familiebil – noe vi er enige i – vil de statlige avgiftene sette en stopper for at det blir vanlig å se pickupen som personbil med bakseter her til lands.

Til den prisen man da må opp i vil kundene kunne velge blant for eksempel en rekke SUV-modeller som tilfredsstiller de fleste familiebehovene bedre enn pickupen. Men de som er ute etter et yrkeskjøretøy med stor nytte- og hengerlast, samt god fremkommelighet og komfort, de kan glede seg til å prøve Navara. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer