Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Prisene for det norske markedet er fortsatt ikke helt klare. Men etter å ha prøvekjørt bilen kan vi fastslå først som sist at nye Nissan NP300 Navara – som er det fulle og hele navnet – er en bil konkurrentene i pickupmarkedet bør se opp for. Med 162 registrerte biler i Norge ved utgangen av oktober, har ikke utgående Navara-modell utgjort noen stor trussel mot sine viktigste konkurrenter: Toyota Hilux, Volkswagen Amarok og Isuzu D-Max har hver solgt i over 700 eksemplarer hittil i år. Men det er grunn til å tro at nye NP300 Navara vil kunne puste de andre pickupene på lasteplanet når den kommer ut i norske butikker i februar. Det er nemlig ikke bare småtterier Nissan har forbedret her. Merkbar forskjell Det første som slår oss etter relativt kort tid ute på landeveien på Mallorca er det økte komfortnivået. Pickup-klassen har tradisjonelt vært lite prioritert når det gjelder ny teknologi, komfort og sikkerhet. Bilene har vært kjent som stive og bråkete «rumperistere» egnet kun for yrkesbruk, eller for spesielt interesserte. Men flere produsenter ser etter hvert et betydelig potensial for pickupen utover det å være nyttekjøretøy. – NP300 Navara er litt som en sveitsisk lommekniv. Tanken er at man skal kunne klare seg med denne ene bilen; den skal takle krevende oppgaver på jobben og på fritiden kan den frakte barn og sykler ut i skogen, uttalte Nissans folk på presselanseringen. Et slikt bruksspekter setter høye krav til blant annet komfort. Og sammenlignet med «gamle» Navara er støy fra motor, dekk og vind betydelig lavere i den nye. Styringen er mer direkte og setene som er utviklet med hjelp fra romfartsorganisasjonen NASA er gode og har mange justeringsmuligheter. På veien tar det ikke lang tid før vi nesten glemmer at det er en pickup vi kjører – det kunne like gjerne vært en familie-SUV. Bortsett fra når vi treffer en skarp ujevnhet i asfalten her og der. Da minner den stive bakakselen med bladfjærer oss om at jo da, noe er fortsatt ved det gamle. Men – og det er viktig – dette gjelder kun når vi kjører King Cab-versjonen med to dører. Double Cab-utgaven er nemlig utstyrt med et helt nytt fem-links springfjærbasert bakhjulsoppheng. Dette er noe man stort sett finner på personbiler, og svært få pickuper. I Navara er det nye opphenget godt merkbart i form av bedre komfort og kjøreegenskaper. Bilen svelger unna ujevnheter på en helt annen måte enn vi er vant til fra pickuper med bladfjærer. Hvordan forskjellen merkes med last har vi dessverre ikke fått anledning til å prøve ennå. Mer last og ny motor Lasteplanet er også forstørret og forbedret med ekstra kraftige kanaler på skilleveggen mellom kupeen og lasteplanet og på sidene. Festepunktene langs de C-formede kanalsporene skal gjøre det enkelt å sikre lasten. Under panseret finner vi en helt ny 2,3 liters dCi-motor med to turboer. Denne blir tilgjengelig i to varianter: En med 160 hestekrefter og en med 190 hestekrefter, og henholdsvis 403 og 450 Newtonmeter. Begge effektvariantene oppleves fleksible og leverer mye krefter fra lavt turtall. På King Cab kan kjøperne velge mellom to- eller firehjulstrekk, mens firehjulstrekk er standard på firedørsutgaven. Videre kan bilen leveres med sekstrinns manuell girkasse eller syvtrinns automat. Den manuelle kassen har kanskje litt for lang sjalteavstand, men er ellers helt grei. Automatkassen er på sin side rask og girer mykt, samtidig som den tilpasser seg fint ulike kjøreforholdene på og utenfor veien. Tar seg frem Vi fikk prøve både den gamle og den nye Navara-modellen i en relativt bratt, steinete offroadløype opp til en fjelltopp. Selv om firehjulsdriften bygger på forrige generasjon var det interessant å merke seg at på steder hvor den utgående modellen måtte ned i lavserie, klatret den nye versjonen elegant opp i høyserien uten problemer. Nissan opplyser at NP300 Navara har elektronisk differensialbrems som standard, men at de fortsatt tilbyr mekanisk differensialsperre til dem som kjører ofte i virkelig vanskelig terreng. Systemet Hill Descent Control (HDC) er standard på den nye modellen. Dette aktiveres med et knappetrykk på midtkonsollen og bruker et nettverk av sensorer for å registrere sluring og trekkraft, og gjør at hastigheten og bremsetrykket opprettholdes automatisk for å bidra til kontrollert kjøring i nedoverbakker. Fører kan øke hastigheten ved kjøring i nedoverbakker ved å trykke lett på gasspedalen. Et annet nyttig system er Hill Start Assist (HSA) som hjelper til med bakkestart, selv ved bruk av tunge tilhengere. Mye ekstrautstyr Denne uken ble NP300 Navara for øvrig utnevnt til årets pickup under International Pickup Award 2016 i Lyon i Frankrike, foran nye Mitusbishi L200 og Ford Ranger som lanseres neste år. Selve kåringen av årets pickup fant for øvrig sted i Norge i september, nærmere bestemt på Rudskogen Motorsenter hvor journalister fra 24 land kjørte bilene på bane og i terreng. Her på berget forventer importøren at volummodellen vil bli en godt utstyrt varebilutgave av Double Cab med 190 hestekrefter. Selv om Nissan mener at nye Navara også egner seg godt som familiebil – noe vi er enige i – vil de statlige avgiftene sette en stopper for at det blir vanlig å se pickupen som personbil med bakseter her til lands. Til den prisen man da må opp i vil kundene kunne velge blant for eksempel en rekke SUV-modeller som tilfredsstiller de fleste familiebehovene bedre enn pickupen. Men de som er ute etter et yrkeskjøretøy med stor nytte- og hengerlast, samt god fremkommelighet og komfort, de kan glede seg til å prøve Navara.
|