Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Store utslag i avgiftene Regjeringen og samarbeidspartnerne legger opp til dramatiske endringer i bilavgiftene fra 2016. Her ser du hvordan endringene slår ut. |
||||||||||||||||
I det opprinnelige forslaget til statsbudsjett for 2016 var det lagt opp til små justeringer i bilavgiftene. Men i de siste dagers hektiske forhandlinger, har det virkelig skjedd dramatiske endringer. Den såkalte engangsavgiften er satt sammen av fire komponenter – bilens vekt, motoreffekt, samt utslipp av CO2 og NOx. Dette er endringene Regjeringen og samarbeidspartnerne er enige om:
Det som er mest dramatisk i dette er punktet om at effektavgiften skal halveres neste år og fjernes helt i løpet av to år. Dette har vært et ønske fra særlig de europeiske produsentene i årevis. For parallelt med at de har redusert utslippene i sine biler ved bruk av moderne teknologi og hybridløsninger, har de i mange tilfeller oppnådd høyere effekt – noe de har blitt straffet for i form av effektavgiften. Som eksempel trekker vi frem nye Volvo XC90 T8 som med sin hybride drivlinje har en samlet effekt på 400 hestekrefter, mens CO2-utslippet ifølge EU-syklusen er beskjedne 49 gram per kilometer. I dag utløser denne modellen cirka 280.000 kroner i engangsavgift. Den avgiften reduseres med 100.000 kroner fra 2016. Fint for deg som får den nye bilen levert i 2016, men kanskje du burde utsette kjøpet et år til? Fra 2017 blir nemlig effektkomponenten i engangsavgiften fjernet helt. Generelt er listen over biler som får mest avgiftsreduksjon dominert av tyske merker. Årsaken er at disse bilene, på tross av moderate utslipp, har blitt straffet av effektavgiften. I motsatt ende av skalaen finner vi biler med mer moderat effekt med relativt høye utslipp. Her kan du legge inn ønsket bil og beregne de nye avgiftene Sjekk hvilke biler som får størst uttelling for avgiftsomleggingen
|