img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
GTE - gjerrigste Passat ever
NETTKJØRT: Om du ikke har en veldig lang årlig kjørelengde, er det et klokere valg å satse på ladehybride VW Passat GTE framfor diesel- og bensinvariantene.

Planlegger du innkjøp av ny og familiestor stasjonsvogn i 2016, og i tillegg har et snev av grønnfarget innstilling til bil, er det bare å stille i den forholdsvis lange køen av dem som har tenkt de samme tankene som deg: å velge ladehybrid.

Men fortvil ikke. Nederland kutter avgiftsfordelene til ladehybrider fra 2016. Det betyr i praksis flere biler til Norge.

Jeg har kjørt Passat GTE på norske veier, og mener den er beste Passat ever. Da gjenstår bare én grunn til ikke å velge ladbar Passat: mangel på firehjulsdrift.

Er 4x4 viktig for deg – og du fortsatt gjerne vil ha en ladehybrid – så er det bare å gå til Mitsubishi. Deres Outlander trekker på alle fire. Tusenvis har gjort det før deg.

Begge motorene foran
Jeg forstår ikke hvorfor VW valgte å plassere både bensin- og elmotoren foran når de kunne gjort som eksempelvis Volvo og plassert elmotoren bak. Da hadde drift på alle hjul vært på plass.

Men bortsett fra mangel av 4x4 er jeg ikke i stand til å se noen grunn til å kjøpe andre Passat-varianter enn GTE.

Makter VW-importøren å selge de 6000 GTE-bilene de håper å få i 2016, så er det ingen tvil om at Passat både blir vinner i D-segmentet og samtidig en av bestselgerne neste år. Kanskje nummer to bak Golf som både er ren elbil og samtidig ladehybrid.

Se bare på dette eksempelet:

  • Passat GTE – 1,4/218 hk/400 Nm (el/bensin)           kr. 431.500
  • Passat Highline – 2,0/150 hk/340 Nm (diesel)          kr. 447.600
  • Passat Highline – 1,4/150 hk/250 Nm (bensin)         kr. 448.500

Alle er stasjonsvogner i 2015-priser. Sedan i denne klassen har knapt interesse.

Gratis ekstraeffekt
Du får ikke bare hyggeligst pris, men i tillegg 68 hk mer effekt og 60 Nm mer i moment enn i dieselutgaven. Akselerasjon til 100 går unna på 7,4 sekunder, som er halvannet sekund raskere takket være elmotorens maksimale moment fra start.

Og så langt har jeg ikke engang nevnt miljøfordelene som gjør at GTE slipper unna med drøyt 100.000 kroner mindre i avgift enn dieselvarianten.

For det ER virkelig behagelig å kjøre på strøm selv om jeg mener el-rekkevidden burde vært bedre enn de snaut 50 kilometer VW oppgir. Batteripakka på 8,7 kWh ga meg i første forsøk 40 km rekkevidde, men da var jeg snill.

Motorvei spiser strøm, så under litt tøffere forhold – men fortsatt i varmegrader – endte jeg på mellom 30 og 34 km. Det tror jeg er ganske realistisk å oppnå for de aller fleste i hverdagen.

Delt teknologi
Teknologien i Passat GTE er forøvrig hentet fra Golf GTE / Audi A3 e-tron med 1,4-liters bensinmotor i bunnen og elpakke på toppen. Eneste forskjellen er litt høyere effekt både fra bensinmotoren og elmotoren i Passat for å kompensere for høyere vekt.

Så kan det naturligvis stilles spørsmål ved bilens miljøvennlighet. Kjøres bilen kun noen få mil til jobben om morgen, for så å lades før hjemturen – for deretter igjen å lades før den brukes litt om kvelden, så er det mulig å gjøre unna all den daglige kjøringen på strøm.

Men det er din egen kjørestil i kombinasjon med daglig / årlig kjørelengde som avgjør skjæringspunktet for når det lønner seg både kronemessig og miljømessig å velge dieselvarianten.

Passat GTE trekker 1600 kilo på kroken. Det er 400 kilo mindre enn dieselbroren, men sannsynligvis nok for de fleste. Så heller ikke her var det mulig å finne et argument for å velge bort GTE.

Kun på ett punkt er den dårligere: for å få plass til batteripakken, reduseres bagasjerommet med snaut 170 liter til 483 liter.

Med bakseteryggene nede laster bilen likevel 1613 liter, og drivstofftanken er fortsatt på 66 liter, så rekkeviddeangsttanken kommer ikke engang til å streife deg.

Starter på strøm
Akkurat som i Golf GTE, starter kjøringen på strøm. Om du ikke foretar deg noe, tømmes batteripakken før bensinmotoren starter og bilen går over i vanlig hybridmodus.

Det vil si, den tømmes ikke helt. Du vil alltid ha strøm nok til å kunne foreta superraske forbikjøringer. Men hvor mye strøm det er igjen, har det så langt vært komplett umulig å finne ut av.

På naviskjermen kan strømmens vandring fram og tilbake leses av. En kjapp girvelgerbevegelse på toppen av utforbakker, gir ikke bare bedre bremseeffekt, men også økt lading.

Du har også andre kjørevalg. I GTE-modus pøses det på med all den energien som er tilgjengelig. Batterikapasiteten kan naturligvis låses til man eksempelvis trenger den i et område hvor det ikke vil være lov å kjøre med fossilmotor.

Batteriet kan lades via bensinmotoren under kjøring, men det er samtidig den desidert dyreste og minst miljøvennlige måten å lade batteriet på.

Skeptikerne til ladehybridene mener staten subsidierer ekstra effekt fordi bilene fungerer like godt uten å lades. Ja, det er sant at de ikke trenger batteristrøm for å fungere helt normalt, men mye av fordelen med ladehybrider er jo nettopp å utnytte den billige og helt veiavgiftsfrie strømmen.

Ladehybrider gis fordeler i engangsavgiften fordi de – i det minste på papiret – er miljøvennlige. Hvis det kan leses ut av bilenes ladehistorikk at de sjelden kjøres på strøm, kan det fort være kroken på døren for avgiftsfordelene.

FAKTA VW Passat GTE

Motorer:

1,4 l bensinmotor + elmotor

Effekt:

156 (B) + 87 (el) hk

Samlet effekt:

218 hk/400 Nm

Mål LxBxH:

477/183/148 cm

Akselavstand:

279 cm

Egenvekt:

1660 kg

Bakkeklaring:

14,5 cm

Bagasjerom:

483 - 1613 liter (VDA)

0-100 km/t

7,6 sek

Toppfart:

216 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,17 l/mil

CO2:

39 g/km

Pris fra:

Kr. 431.500


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer