Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Lotus blir Renault Renault, som kom inn i Formel 1 med et sensasjonelt turbodrønn i 1977, er på vei tilbake. De overtar Lotus. |
||||||||||||||||
Det har vært snakk om denne dealen lenge. Det siste halve året har det åpenbart vært en tre-veisamtale mellom de som «eier» Formel 1 (i realiteten Bernie Ecclestone), Lotus og Renault. Lotus Formel 1 (som ikke har noe med bilfabrikken å gjøre) har hatt en elendig økonomi den siste tiden – men har allikevel klart å bli nr. 6 i årets mesterskap. Renault har levert motorer til en rekke team, også til Verdensmesterlaget (2010-2013) Red Bull – men syns de har fått for dårlig uttelling for den suksessen. Og Formel 1 sirkuset har trengt et stort fabrikknavn til. Høye ambisjoner «Vi akter å vinne – selv om vi vet det vil ta tid» sa Carlos Ghosn, Renault-sjefen, da han offentliggjorde tilbakekomsten i slutten av forrige uke. «Vi hadde to muligheter», sa han da: «Enten å trekke oss helt ut (som viktig motorleverandør) eller å gå fullt inn. Etter grundige studier har jeg besluttet at vi er tilbake igjen, med start i 2016». Han sa det ikke, men alle regner med at de nye bilenes farge blir like gule som Renaults tradisjonelle racingfarge har vært siden de startet turbo-revolusjonen i 1977. Stolt historie Vil du ha hele historien i kortversjon kanskje? Det er nemlig mange prestisje-forbindelser i den. De stengte den opprinnelige Equipe Renault Elf i 1985 men fortsatte å levere motorer til Ligier, Lotus og Tyrrell et år til. Så var de borte litt men ble hk-leverandør til Williams i 1989, med en rekke VM-titler sammen med folk som Damon Hill, Nigel Mansell, Alain Prost og Ayrton Senna. I 1995 startet de sammen med Benetton og fikk enda flere VM inntil de kjøpte hele laget og kjørte det under eget navn fra 2002 til 2011. Så solgte de hele røkla til noen finansfolk som døpte teamet Lotus. De siste årene har de kjøpt maskinene fra Mercedes men Renault fortsatte å vinne VM-titler med Red Bull inntil de nye hybridmotorene dukket opp og parkerte Renault motorer. Det er ikke sagt noe om hvordan det nye teamet skal se ut neste år, men vi kan vel regne med at det fortsatt skal drives av dem som har drevet det til nå – med litt sterkere Renault-innslag på toppen, og med de førerne som hadde kontrakt med Lotus.
|