Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Shell på 0,5 sekunder Shells bidrag til Ferraris Formel 1-motor i 2015 var verdt ½ sekund pr. runde. «Eller kanskje ikke», sier Mercedes. |
||||||||||||||||
Engelske Autosport hadde nylig en artikkel der de ved hjelp av Guy Lovett slår fast at Shells bidrag til økte ytelser fra Ferrari-motoren i år, kan regnes om til ca. ½ sekund pr. runde – eller ca. 30 sekunder per løp. Lovett har vel både kunnskaper om dette, og en egen agenda – han er Shells «Innovation Manager». Han forteller at for hver gang Ferrari har gjennomført en oppgradering av F1-maskinen, har Shell kommet opp med en ny drivstoffblanding. 5 forskjellige suppeoppskrifter i løpet av 2015. Uvanlig Regelverket har heldigvis tillatt motorendringer gjennom hele sesongen i år, akkurat som for neste år, så mye tyder på at motorutvikling, med bensin og smøreoljer, vil bli en skikkelig slagmark i 2016 også. Selvfølgelig syns han dette er stas, at han kan se tilbake på en stadig utvikling, og at man ikke lenger behøver vente til mellom sesongene for å komme opp med noe nytt. -Vi regner med at vi har ansvaret for 25 % av de økte ytelsene Ferrari kunne registrere i år, sier han. Urealistisk Og Andrea Dolfi, som er Petronas ansvarlige for motorsport-forskning, legger til at de introduserte ny drivstoff-blanding til det Italienske Grand Prix, sammen med en motor med forbedrede spesifikasjoner. -Vi introduserer en ny oppskrift når vi vet at den vil representere en tydelig forbedring. Det vil komme nye forbedringer, kanskje til sesongstart – eller vi må muligens vente litt lenger.
|