Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fortsatt ser mange på Skoda som VWs fattige fetter. Like fullt blir Skoda også i år stasjonsvognmester i Norge med Octavia som mest kjøpte stasjonsvogn uansett klasse, akkurat som den var det i fjor. Så hvorfor velge storebror Superb og legger på bilprisen 40-50.000 kroner når Octavia tydeligvis er det beste valget for så mange? Ikke for annet enn at det å gå opp en bilstørrelse gir mer komfort, langt bedre bakseteplass og større bagasjerom. Som om ikke det er viktig, for mange også helt avgjørende, i valg av familiebil. Nyinnpakket Derfor våger jeg også påstanden om at ingen av konkurrentene byr på mer bil for under 400.000 kroner enn Superb stasjonsvogn, og ei heller under 500.000 kroner når stor dieselmotor (i dette tilfellet 190 hk), firehjulsdrift og automatgir inkluderes. For det er med Superb som med de aller fleste andre bilmodeller at jo dypere du graver i lommeboka, jo mer bil blir det ut av det. Eksempelvis kan 4x4 og automatgir (DSG) kombineres med en rekke motoralternativer i Skoda Superb, men ber du om begge deler i samme bilen begrenses valgene kun til de mest motorsterke variantene. Ikke fordi det teknisk er noe i veien for andre kombinasjoner, men fordi Skoda (les VW-konsernet ikke finner det lønnsomt). Derfor er det som følger basert på erfaringer med en 190 hk, og naturligvis utstyrt med dobbeltclutch girkasse (DSG) og firehjulsdrift. Dette er hva Superb-kjøperne har etterspurt i 2015:
At stasjonsvognandelen er ned 10,5 prosentpoeng sammenliknet med 2014, skyldes i hovedsak at den nye modellen først kom sent i år. Dette er motorvalgene:
Teknikk som i Passat Toppmodellene av Superb leveres med aktiv demping som gjør det mulig å regulere fastheten i kjøreoppsettet, og gjennom det påvirke komforten. Innstillingene Eco, komfort, normal, sport og individuell tilbys. Superb er ikke like tilbakemeldende i styringen som eksempelvis Ford Mondeo, men du vil aldri ha noe problemer med å finne deg til rette bak Superb-rattet. Tvunget forenkling Derimot får du med en paraply i hver fordør på Superb. Bagasjeromslyset kan tas ut og brukes som lommelykt, og det er fire solide kroker til å henge fra seg handleposene på. Praktiske detaljer har lenge vært Skodas styrke. Enormt med plass Dette gir et hav av beinplass i baksetet – hele 77 cm målte vi det til etter Bil/BilNorges målestandard som er bak en 1,75 meter høy sjåfør. Dette er eksempelvis betydelig mer enn i Ford Mondeo, som utvendig har samme lengde som Superb. Den lange hekken gir rom til 660 liter bagasje med bakseteryggen oppslått, 10 liter mer enn i Passat. Men når bakseteryggen legges ned, laster Superb hele 170 liter mer enn Passat, hvilket betyr at det går nær to kubikkmeter feriebagasje inn i bilen. Lastelengde fra bakluke til forsete målte vi til 201 cm. Manglene For det første koster oppvarmet frontrute 2700 kroner ekstra mot 1900 kroner på Passat. Og på Mondeo er det standard. Om du ikke har eid en bil med varmetråder i frontruta, aner du ikke hva du har gått glipp av. Det neste er varme i rattet som er standard på selv rimeligste Opel. Til slutt savnet jeg muligheten til å gjøre bagasjeromsgulvet flatt. I min definisjon av stasjonsvogn er gulvet flatt slik at det bare er å stue inn uten å ta hensyn til en grop mot seteryggene. Flatt gulv i Superb må bestilles ekstra. Skiller konkurrentene Der Octavia står fjellstøtt som stasjonsvogn og gjerne med firehjusdrift, selges VW Golf i bøtter og spann som elbil eller som ladbar hybrid, begge som kombi og kun med forhjulsdrift. Altså beskjeden konkurranse. Det samme vil gjelde for Superb og Passat i 2016. Begge vil ha stasjonsvogn som volummodell, men der Passats fortrinn ligger i å være ladbar hybrid, tilbyr Skoda firehjulsdrift. Igjen går de to litt ulike veier for å fange opp maksimalt av markedet. Avgiften på den testede bilen går ned med 13.000 kroner fra 2015 til 2016, til 146.621 kroner. Av dette utgjør vektavgiften 87.000 kroner. Bladet Bil har testet Skoda Superb L&K mot Ford Mondeo Vignale. Hvordan det gikk kan du lese om i Bil 02/2016.
*Vinterdekk
|