img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Stasjonsvognmesteren
NETTKJØRT: Du skal lete godt for å finne en mer praktisk og rommelig familiebil til under 400.000 kroner enn Skoda Superb stasjonsvogn.

Fortsatt ser mange på Skoda som VWs fattige fetter. Like fullt blir Skoda også i år stasjonsvognmester i Norge med Octavia som mest kjøpte stasjonsvogn uansett klasse, akkurat som den var det i fjor.

Så hvorfor velge storebror Superb og legger på bilprisen 40-50.000 kroner når Octavia tydeligvis er det beste valget for så mange?

Ikke for annet enn at det å gå opp en bilstørrelse gir mer komfort, langt bedre bakseteplass og større bagasjerom. Som om ikke det er viktig, for mange også helt avgjørende, i valg av familiebil.

Nyinnpakket
Siden Superb i høst kom nyinnpakket har jeg ment at den er blitt et enda bedre alternativ for familier med stort plassbehov.

Derfor våger jeg også påstanden om at ingen av konkurrentene byr på mer bil for under 400.000 kroner enn Superb stasjonsvogn, og ei heller under 500.000 kroner når stor dieselmotor (i dette tilfellet 190 hk), firehjulsdrift og automatgir inkluderes.

For det er med Superb som med de aller fleste andre bilmodeller at jo dypere du graver i lommeboka, jo mer bil blir det ut av det.

Eksempelvis kan 4x4 og automatgir (DSG) kombineres med en rekke motoralternativer i Skoda Superb, men ber du om begge deler i samme bilen begrenses valgene kun til de mest motorsterke variantene. Ikke fordi det teknisk er noe i veien for andre kombinasjoner, men fordi Skoda (les VW-konsernet ikke finner det lønnsomt).

Derfor er det som følger basert på erfaringer med en 190 hk, og naturligvis utstyrt med dobbeltclutch girkasse (DSG) og firehjulsdrift.

Dette er hva Superb-kjøperne har etterspurt i 2015:

  • Stasjonsvogn: 85,4 %
  • Diesel: 90,2 %
  • 4x4: 58,4 %

At stasjonsvognandelen er ned 10,5 prosentpoeng sammenliknet med 2014, skyldes i hovedsak at den nye modellen først kom sent i år.

Dette er motorvalgene:

  • Bensinmotorer: 125/150/180/220/280 hk.
  • Dieselmotorer: 120/150/190 hk.

Teknikk som i Passat
Siden både plattform og teknikk er så godt som identisk i Skoda Superb og VW Passat, oppfører de to bilene seg ganske likt på veien. 190 hk gjør Superb både rask (målt til 8,7 sekunder fra stillestående til 100 km/t med vinterdekk) og råsterk ved forbikjøringer (forbikjøringsakselerasjon fra 50 til 80 km/t tar bare 3,2 sekunder).

Toppmodellene av Superb leveres med aktiv demping som gjør det mulig å regulere fastheten i kjøreoppsettet, og gjennom det påvirke komforten. Innstillingene Eco, komfort, normal, sport og individuell tilbys.

Superb er ikke like tilbakemeldende i styringen som eksempelvis Ford Mondeo, men du vil aldri ha noe problemer med å finne deg til rette bak Superb-rattet.

Tvunget forenkling
For at Superb ikke skal ta helt over for Passat, tvinges Skoda til å gjøre ting litt enklere. Det betyr at det du ser, ikke ser like flott og påkostet ut som i Passat. Spørsmålet er bare om det betyr så mye at stroppen til å lukke bakluka med, ser simpel ut. På testbilen var luka uansett elektrisk drevet.

Derimot får du med en paraply i hver fordør på Superb. Bagasjeromslyset kan tas ut og brukes som lommelykt, og det er fire solide kroker til å henge fra seg handleposene på. Praktiske detaljer har lenge vært Skodas styrke.

Enormt med plass
Men det er i baksetet og bagasjerommet Superb har det største konkurransefortrinnet. Fordi bilen er ni centimeter lengre enn Passat, er også akselavstanden strukket med fem cm.

Dette gir et hav av beinplass i baksetet – hele 77 cm målte vi det til etter Bil/BilNorges målestandard som er bak en 1,75 meter høy sjåfør. Dette er eksempelvis betydelig mer enn i Ford Mondeo, som utvendig har samme lengde som Superb.

Den lange hekken gir rom til 660 liter bagasje med bakseteryggen oppslått, 10 liter mer enn i Passat. Men når bakseteryggen legges ned, laster Superb hele 170 liter mer enn Passat, hvilket betyr at det går nær to kubikkmeter feriebagasje inn i bilen. Lastelengde fra bakluke til forsete målte vi til 201 cm.

Manglene
Det er først og fremst tre ikke helt ubetydelige detaljer jeg savner i Superb.

For det første koster oppvarmet frontrute 2700 kroner ekstra mot 1900 kroner på Passat. Og på Mondeo er det standard. Om du ikke har eid en bil med varmetråder i frontruta, aner du ikke hva du har gått glipp av.

Det neste er varme i rattet som er standard på selv rimeligste Opel. 

Til slutt savnet jeg muligheten til å gjøre bagasjeromsgulvet flatt. I min definisjon av stasjonsvogn er gulvet flatt slik at det bare er å stue inn uten å ta hensyn til en grop mot seteryggene. Flatt gulv i Superb må bestilles ekstra.

Skiller konkurrentene
Selv om Skodas nærmeste konkurrenter innen VW-familien er VWs egne modeller, klarer likevel importøren å skille de to på en mesterlig måte.

Der Octavia står fjellstøtt som stasjonsvogn og gjerne med firehjusdrift, selges VW Golf i bøtter og spann som elbil eller som ladbar hybrid, begge som kombi og kun med forhjulsdrift. Altså beskjeden konkurranse.

Det samme vil gjelde for Superb og Passat i 2016. Begge vil ha stasjonsvogn som volummodell, men der Passats fortrinn ligger i å være ladbar hybrid, tilbyr Skoda firehjulsdrift. Igjen går de to litt ulike veier for å fange opp maksimalt av markedet.

Avgiften på den testede bilen går ned med 13.000 kroner fra 2015 til 2016, til 146.621 kroner. Av dette utgjør vektavgiften 87.000 kroner.

Bladet Bil har testet Skoda Superb L&K mot Ford Mondeo Vignale. Hvordan det gikk kan du lese om i Bil 02/2016.

Fakta Skoda Superb stv L&K 190 HK, 4x4, DGS:

Motor:

4 syl. turbo dieselmotor, 1968 ccm.

Effekt:

140 kW/190 hk v/3500 o/min.

Dreiemoment:

400 Nm v/1750 o/min.

Mål LxBxH:

486x186x148 cm

Akselavstand:

284 cm

Egenvekt:

1560 kg

Bakkeklaring:

14,9 cm

Tilhengervekt:

2200 kg

Bagasjerom:

660 -1950 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t (målt)*:

8,7 sek.

Brems: 80-0 km/t (målt)*:

29,20 m

Toppfart:

228 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,51 l/mil

Snittforbruk (målt)*:

0,65 l/mil

CO2:

135 g/km

NOx:

48,9 mg/km

Pris som prøvekjørt:

Kr. 537.300,-

*Vinterdekk


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer