Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Egentlig er det lovlig sent med facelift når modellen har vært så lenge på markedet. Men nå får DS3 oppgraderinger tilsvarende de som øvrige familiemedlemmer har fått etter at DS ble etablert som eget merke og ikke lenger bærer Citroën-logoen. Bilene har fått en ny front, og det tilbys enda flere muligheter for personalisering. Dessuten er funksjonaliteten forbedret med nye tilkoblingsmuligheter og nye elektroniske støttesystemer. «Nye» DS3 er utstyrt med «mirror screen» som speiler mobiltelefonen på den 7-tommers infotainment-skjermen via Apple CarPlay og MirrorLink (Android). En egen app, «MyDS» varsler blant annet om nødvendig service, holder oversikt over forbruket og kan bistå med å finne ledig parkeringsplass. I tillegg kan den lese av og sende tekstmeldinger. DS3 tilbys med totalt syv alternative motorer, og endelig kan den leveres med en skikkelig automatgirkasse i stedet for EMG-kassene som høster lite applaus blant biljournalister. PureTech110 S&S er en tresylindret turbo bensinmotor med et dreiemoment på 205 Newtonmeter. I kombinasjon med EAT6 automatkasse har den et CO2-utslipp på 105 g/km. Tilsvarende utslipp har også nye PureTech130 i kombinasjon med 6-trinns manuell girkasse. Her er maks dreiemoment 230 Nm. De som liker sportslige egenskaper bør sjekke ut de nye DS3 Performance-modellene. Disse har en 1,6-liters turbomotor med hele 208 hestekrefter og et dreiemoment på 300 Newtonmeter, og leveres i sportslige innpakninger med senket understell og kraftige bremser. Ifølge OFV ble det registrert 66 nye DS3, 43 DS5 og 14 DS4 i Norge totalt i 2015, meget beskjedne tall. De nye DS3-modellene er på plass i Norge på ettersommeren.
|