img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Renault redder showet
Travel dag for bilfolk i Paris i går. Gammelbilfolket til Retromobile-åpning, sportsbilfolket til Renaults Formel 1-avduking.

Mens Retromobile var forholdsvis forutsigbart, men attraktivt, som vanlig (det kommer nok snart et par millioner bilder derfra), var Renaults presentasjon slutten på et eventyr som hadde fått mange bilsport-interesserte til å holde pusten en stund.

Det var jo slett ikke sikkert at det gamle Lotus-teamet skulle fortsette. Det var jo slett ikke sikkert, heller, at Renault skulle fortsette å bygge, og levere, motorer lenger. Og det var helt sikkert at toget hadde gått for en av Formel 1 sirkuset beste nybegynnere, danske Kevin Magnussen.

Voksen ungdom
For å ta det siste først. Jeg har hatt cirka fem ord med unge Magnussen (23 år), og han har imponert veldig. Med sin sans for bilhistorie, med sin beundring over folk som kjørte seriøse formelbiler uten antydning til beskyttelse, bortsett fra en slags hjelm, med at han overhodet ikke brautet og fordi han hadde et veldig klart syn på hva Formel 1, og F1-førere, egentlig er nå.

Faren hans, Jan, var ingen dårlig racerfører, han kjørte for Stewart et på sesonger på slutten av 90-tallet, men debuterte hos McLaren i 1995. Det var også der sønnen fikk jobb, og debuterte med en knallåpning av 2014-sesongen med en andreplass i Australia – foran lagkameraten Jenson Button.

Da Fernando Alonso kom tilbake til McLaren i fjor, måtte Kevin nøye seg med å være «testfører». I begynnelsen av oktober i fjor fikk han en e-mail – Ron Dennis har aldri vært særlig sentimental sånn – med en knapp beskjed om at det ikke var behov for hans tjenester mer.

Nye muligheter
Det var ingen andre åpenbare vinduer i F1 da, så han har brukt vinteren til å prøve både LeMans bil hos Porsche og DTM bil hos Mercedes, men ingen avtale var gjort.

Dermed var det slett ikke sikkert at han ville sett en eneste bane i år, før altså Renault fortalte at han var en av deres to førere i det nystartede Renault-teamet.

Som altså er restene etter Lotus, som F1-pappa Bernie Ecclestone så stekt ønsket å ha med at han en periode vurderte å kjøpe det.

Laget ble opprinnelig bygget på det gamle Renault-teamet (ex Benetton), men etter 303 løp under eget navn (påstår folk som kan telle) og 35 seire og flere VM, solgte de ut i 2009.

De begynte å levere motorer under det nåværende hybrid-regimet, men der hadde de ikke jobbet godt nok, så selv Red Bull så seg om etter en annen motorleverandør i år.

Etter masse rot, med mengder av rykter (det lå en pressemelding klar under Abu Dhabi Grand Prix om at Renault IKKE ville, slik ryktet hadde sagt, kjøpe opp Lotus-laget), har nå alle brikkene falt på plass.

Comeback
Så i går kunne Renault presentere sitt nye Renault Sport F1-team og sin nye bil, RS16.

Bilen som ble vist var veldig svart – det er åpenbart at ikke alle sponsorene er på plass ennå – de vil nok live opp inntrykket litt. Ved siden av Magnussen sto Jolyon Palmer, også sønn av en ex-Formel 1 kjører (Jonathan) og testfører hos både Force India og Lotus tidligere - men uten aktiv Formel 1 erfaring.

Og til å lede hele presentasjonen fant vi Carlos Ghosn, Renaults (og Nissans) toppsjef som var såpass beskjeden at han hadde gitt laget ett klart mål: å komme på podiet i løpet av tre år.

Akkurat det tror jeg er beskjedent. Det teamet de har overtatt har hatt utrolige overlevelsesevner, og har vist seg å være i forkant på mange områder, på tross av sirkusets magreste budsjett.

Hi-tech og rutine
De var ute med testing av 60 % vindtunnel-modeller lenge før for eksempel Mercedes hadde funnet ut at det var smart. Og de har noen simuleringsprogram som selv Williams misunner dem.

Stor-budsjett teamene har selvfølgelig melket laget for de største talentene, allikevel har de klart å slåss mye sterkere enn de egentlig hadde noen rett til. Nå er noen av «avhopperne» tilbake, ikke minst Bob Bell som er på plass igjen som lagets tekniske sjef.

Det som først må gjøres nå, fortalte Kevin Magnussen, er å tilpasse hekken hans til bilen. Han skal ha seteprøver i morgen.

Det neste – men det var det ikke mye snakk om – var å få motoren til å levere. Det er vanskelig å tro at ikke Renault virkelig har stått på i den avdelingen, etter at de endelig bestemte seg for å levere i år også.

La oss håpe gårsdagens forestilling gir et lite inntrykk av plasseringene til Renault-teamet i tiden fremover. De var nemlig det første av alle F1-lagene som presenterte sin 2016-bil.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer