Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
For tiden handler Volvo om SUV-er og særlig XC90. For ladehybriden strekker køen av kjøpere seg inn i 2017. Men Volvos venner har mer å glede seg til. Mye mer. For nå er teppet trukket av V90, bilen som med norske øyne kan bli selskapets viktigste familiebil i Norge inn i de neste ti årene. Ved inngangen til 2017 er den her, og som avløser til V70 er V90 både litt større, mer påkostet og enda sikrere. Pristillegget for stasjonsvogna er 20.000 kroner. Det betyr pris fra 469.000 kroner for D3 (150 HK) og en godt utrustet V90, før individualisering, til rett over en halv millionen kroner. Med sammenlignbar motor blir V90 nærmere 300.000 kroner rimeligere enn XC90. Prisingen gjør V90 særs konkurransedyktig målt mot Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse, tre premiummodeller Volvo mer enn gjerne sammenligner V90 med. Favner vidt – Nå tar V90 de beste egenskapene til 90-serien over til stasjonsvognsegmentet. Startprisen gjør vår nye stasjonsvogn attraktiv for mennesker med ulike behov over hele landet, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norway. – Vi planlegger å forhåndsselge 2400 stk. V90 i 2016, sier informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen. Det betyr at så snart stasjonsvogna er på plass, parkeres sedanmodellen S90 i skyggen. Den er først og fremst interessant i USA og Kina. Tre på samme lest Det betyr i første omgang valg mellom tre dieselmotorer (D3: 150 hk, D4:190 hk og D5: 225 hk), tre bensinmotorer (T4: 190 hk, T5: 254 hk og T6: 320 hk) og en ladbar hybrid (T8: 407 hk), alle firesylindrede og med to liters motorvolum. De mest motorsterke variantene har alle 4x4 som standard. Elektrisk AWD I en tid med tung fokus på SUV-er og crossovere i alle størrelser, bruker Volvo V90 som bevis på at ryktene om at SUV-er spiser stasjonsvogner til lunch, er betydelig overdrevet. (saken fortsetter) Stolte tradisjoner Og historien strekker seg tilbake til Duett i 1950-årene, fortsatte med Amazon gjennom 1960-årene, så kom 140-serien i siste halvdel av 1960-årene. Denne ble videreført som 240 fra 1975 før 700-serien dukket opp i 1982, og med den litt rimeligere varianten 740 et par år senere. Oppfølgerne het 940/960 som ble til S90/V90. 5. februar 1998 var så æraen med bakhjulsdrevne Volvoer over. For i mellomtiden var 800-serien fra 1993 med forhjulsdrift kjørt fram som Volvos fremtidige familiebil. Denne ble igjen til V70, og det er nettopp denne modellen som nå får sin avløser i V90. Ringen er sluttet. Fokus på sikkerhet En ting er at bilens Pilot Assistent semi-selvkjørende teknologi automatisk plasserer bilen rett i kjørefeltet i hastigheter opp til 130 km/t, har aktiv cruisekontroll og naturligvis gjenkjenner myke trafikanter og stopper for dem om ikke bilføreren gjør det. Men som første bilmodeller i verden gjenkjenner S90/V90 store dyr som elg og hest, varsler føreren om fare og gir bremsestøtte om nødvendig. Større enn V70 Økt akselavstand i forhold til dagens V70 betyr mer innvendig plass, men ikke mer plass til bagasje. Fra maksimal lastekapasitet på 1580 liter i V70, krympes dette nå på grunn av sterkt hellende bakrute til 1526 liter. V90 kommer selvfølgelig i de tre kjente utstyrsgradene Kinetic, Momentum og Inscription. T8 skiller seg også her ut med girvelger i krystall fra Orrefors. Det er ventet en forhøyet Cross Country-variant av V90 som erstatter til dagens populære XC70 noen måneder etter at V90 er på plass. OBS! Produksjonen av V70 fases ut i løpet av våren for å klargjøre produksjonslinjene for de nye bilene. Så jakter du på ny V70, så gjelder det å bestemme seg fort.
|