img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
60 bilder i galleri
Alfa tilbake til F1
Timingen var perfekt. Alfa skal (kanskje) tilbake til Formel 1, sa sjefen. Ti minutter senere var vi midt blant Alfa Romeos gloriøse racing-historie.

Det var på bussen til Arese jeg satt og leste Gazzetta dello Sport. De hadde intervjuet Sergio Marchionne, FCA (FiatChrysler) sjefen som selv overtok som Ferrari-overhode i fjor med ikke liten suksess.

Og nå sa han til avisen at Alfa Romeo godt kunne tenkes å komme tilbake til Formel 1.

Og han presiserte at i så fall ville ikke det bare være som motor-produsent: «Alfa Romeo er i stand til å lage sitt eget chassis, akkurat som de er i stand til å bygge sin egen motor».

Logikken i dette er at FCA er ikke lenger forbundet med høy-profil sport. Ferrari er nå selvstendig, og den eventuelle glansen derfra skinner ikke lenger rett på FCA.

Stolte tradisjoner
Men med Alfa Romeo på banen vil FCA igjen få en direkte forbindelse, i tillegg til at det vil bli trukket historiske linjer som ingen andre er i stand til å matche.

Og der inkluderer jeg Mercedes-Benz, som jo ikke ble noe eget merke før langt oppi 1920-årene. Da hadde førere som Enzo Ferrari og Antonio Ascari for lengst vist hva Alfa Romeo var god for.

Men tilbake til bussen og avisen. For hva gjør man nå man har noen timer til overs en formiddag i Milano? Jo, man kan sette seg på en av de mange bussene som går til Italias største handlesentrum – som nå befinner seg i de gamle Alfa Romeo-fabrikkene i Arese.

Arese er en av de få byene i Milanos omkrets som ikke har togforbindelse, men busslinjer er det mengder av. Og på bussen leser man altså om at det man skal få se om noen minutter, kan få en helt ny aktualitet igjen.

Racing
Selvfølgelig tok jeg med meg alt som fantes i dette praktfulle museet, men her skal vi i denne omgangen gjengi noen av racing-høydepunktene fra anlegget.

Og for ordens skyld starter vi med starten. Da het firmaet bare A.L.F.A. og bilen jeg viser er en «Corsa»-modell fra 1911, året etter at fabrikken startet.  Denne bilen fikk en delt førsteplass i Modena i april det året.

Så byr jeg på en GP Tipo C, V12-motor på litt over 4 liter fra 1936. Bilen hadde ikke sjans mot den tyske overmakten, bortsett da Tazio Nuvolari vant Vanderbilt Cup med akkurat denne bilen i 1936.

Året før hadde de imidlertid forsøkt seg med en mastodont av en bil som var den første som ble bygget i Ferrari-regi. Han hadde jo fremdeles kontroll over all racing-aktiviteten til Alfa Romeo, før det skar seg fullstendig.  

Bilen var konstruert av Luigi Bazzi og var egentlig en gammel Tipo B, med en ekstra motor bak føreren. 2 tre-liters motorer på 2 x 270 hk som drev bakhjulene. Noen seire ble det ikke, men det ble noen fartsrekorder. Mer enn 350 km/t rett frem.

Intermesso
La oss så hoppe til et merkelig mellomspill. Alfa Romeo, som var nesten konk før de begynte på krigsproduksjon etter bestilling av en solid kunde: Staten, bestemte seg av en eller annen grunn for å knekke tyskerne.

De hentet Wilfredo Ricart, som da var Alfa Romeos toppansvarlige for dieselmotorer (!) og ba ham bygge noe som kunne banke Sølvpilene.

Resultatet ble Type 512, en ekstremt ambisiøs bil med 12-sylindret boxer-motor i hekken. 1500 ccm og 335 hk ved vanvittige 8.600 omdreininger – takket være blant annet to kompressorer.

Alt tydet på at her ville både Mercedes og Auto Union få store problemer. Men da bilen endelig var klar til testkjøring på bane, den 10. september 1940, hadde Italia allerede vært i krig i tre måneder.

Det var andre ting enn racing å tenke på. Men man klarte å gjemme begge bilene som var bygget, og de finnes fremdeles.

Ricart reiste hjem til Spania der han bygget lastebiler hos ENASA og var mannen bak et par hundre Pegaso superbiler.

Så er vi fremme ved verdens vakreste racerbiler - Alfetta.

De finnes som type 158 som ble bygget før krigen (debut allerede i 1938), men ble lagt i møllkuler og hentet ferm igjen.

Dominans
Det ble en tragisk etterkrigsstart med disse bilene, i 1949 mistet Alfa tre førere: Jean-Pierre Wimille, Achille Varzi og Carlo Felice Trossi, men i 1950 var de tilbake med Fa-Fa-Fa-laget: Farina, Fangio og Fagioli.

«Problemet», sa lagleder Giuseppe Busso, «var å avgjøre hvem som skulle vinne».

Alfettaen vant seks av de syv GP-løpene det året, de tok de tre første plassene i merkemesterskapet, og Nino Farina ble den første Formel 1 verdensmester.

Dominerte er en altfor svak karakteristikk.

Selv om de ser ganske like ut var neste års type 159 i realiteten en helt ny bil. Like vakker, men enda sinnsykere låt. Halvannen liters rekkeåtter med ikke snauere enn 425 hk – den brennstoffblandingen var ikke direkte sunn!

Verdensmester igjen – men ikke like overlegen. I det siste løpet startet Ferraris Alberto Ascari og Alfa Romeos Juan Manuel Fangio på samme poengsum. Fangio gjorde det smarteste dekkvalget og vant sitt første av fem verdensmesterskap.

Godt bevart
På museet ser vi begge versjonene, vi møter motorene på egne pidestaller og vi får et nakent 159 chassis. Det eneste vi ikke får er lukten av «bensinen» og låten fra orgelpipene – men du er tilbudt mengder av levende bilder med lyd på museet, slik at du kan oppleve noe av magien.

Og dermed stengte Alfa Romeo F1-verkstedet sitt. Inntil de ikke kunne holde seg lenger.

Sportsracerbilen Type 33 hadde vært så stor suksess at noen sa «hvorfor ikke?» og la den opprinnelige V8-motoren inn i, først, en McLaren M14D, og deretter en Marc 711. Suksessen uteble – er en pen måte å formulere akkurat de eventyrene på.

Men da Autodelta tok VM med en ny 33 med flat tolver i 1975, banket Bernie Ecclestone på døren. Gordon Murray tegnet bilen, Martini finansierte det hele og Alfa Romeo sa ja til å modifisere og levere motorene.

Vakuum
Problemer hele veien, selv om jeg fremdeles husker da Niki Lauda vant i Sverige i 1978, først og fremst fordi Gordon Murray hadde bygget en vifte som sugde bilen ned mot bakken.

Den smarte løsningen ble selvfølgelig erklært ulovlig umiddelbart. Formel 1 er ikke akkurat om tekniske fremskritt.

Så trodde Alfa Romeo at de hadde løsningen på problemet da de bygget en 60 graders V12-motor og la den oppi et eget «test»chassis. Dette ble et Autodelta-prosjekt, Tipo 177 F het det, og man forsøkte seg på Monza i Italias GP 1979. Ikke akkurat suksess.

Og resten av historien, bilen ble etter hvert Type 179 og til slutt 182 og hadde besøk av førere som Mario Andretti og Bruno Giacomelli, endte i en skikkelig utforbakke.

Med andre ord, hadde det ikke vært vanvittig morsomt for romantikere som meg, om Alfa Romeo igjen kunne begynne å gjøre seg skikkelig bemerket blant en-seterne igjen?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer