Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Alpine Vision heter den bilen Renault skal vise i Genève, og som de har sluppet de første bildene av nå. Men som i så mange andre tilfeller: Vision-navnet er tøv. Dette er ikke noe super-sært konsept. Dette er produksjonsbilen. Fire turbomatede sylindre er omtrent den eneste tekniske detaljen som foreløpig er oppgitt, bortsett fra at det også sies at den burde klare hundre på rundt 4,5. Det betyr at den skal inn i Porsche 911 Carrera-land. Men ut fra bildene vil jeg vel si at biler som Cayman eller Alfa 4 C ligger nærmere oppskriften. Stolt historie Men gamle Alpine har jo vært meget mer enn bare en lett plastikk-bombe i rallyløypa med seier i Monte Carlo. Den har vunnet Le Mans og kjørt ringer rundt Porscher både på baner og på landeveier, og har satt navn på en rekke sportsvogner, helt fra de første Michelotti-tegnede fra 1954 til den siste GTA med V6-motoren. Dessuten er det jo et meget oppegående LMP2-lag med Alpine-navnet i seg. Signatech-Alpine Racing Team har allerede vunnet to europeiske mesterskap, og tok klasseseier i Shanghai i fjor. Bakgrunnen Det var 4CV han fikk en spesiell forkjærlighet for. I 1952 vant han klassen i Mille Miglia med en slik, og to år senere hadde han fått frem den første prototypen på en egen versjon - «verdens første plast-sportsbil med hekkmotor» het det i reklamen. Navnet ble altså Alpine, og bilene ble bygget i Dieppe, der han også hadde butikken sin. I 1973 kjøpte Renault det hele, det var det året de ble verdensmester i rally, men så ble merket mykere og mykere, med dårligere og dårligere salg, og i 1995 satte de kroken på døra etter at ca. 30.000 Alpiner var produsert. Flere forsøk I 2012 trodde vi virkelig noen var i ferd med å skje. Da viste de A110-50 konseptet, og det har vært et par konsepter etterpå også, senest på Le Mans i fjor, som ga helt klare signaler om at noe var i ferd med å skje. I fjor sommer viste vi også spionbilder av en bil under testing, pakket inn i skallet til en Lotus Exige. Planene var at det hele skulle utvikles sammen med Caterham, og bygges av dem. Så da det dette Tony Fernandes-eventyret kollapset, var det tilbake til Start. Mer på gang Det ble også fortalt at Alpine-mannskapet har fått ti år på seg til å bygge opp en bærekraftig forretning. Umiddelbart skulle jeg tro at det var enklere å relansere et nisjemerke som dette, for et betalingsvillig publikum, enn det er å gjennomføre den andre store franske biloperasjonen akkurat nå: bygge opp DS-merkevaren. Det ser jo ut som den nye Alpine holder seg tett opp til røttene. Det kan man vanskelig si om det andre forsøket.
|