Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Opel har sluppet noen bilder og litt beskrivelse av hvordan de tenker seg fremtidens HMI. Human Machine Interface betyr det, og beskriver hvordan førerens forbindelse med bilen er ordnet. Akkurat her ser vi bort fra ratt og pedaler – de har ikke Opel tenkt å gi slipp på. Men det som interesserte meg da jeg så disse første bildene av interiøret på GT Concept som skal vises i Genève, var at her var det ikke antydninger til noen kinosalstore skjermer a la Tesla. Tradisjonelt Det later til at Opel konsentrer betjeningen om berøringsflater, først og fremst i rattet, og stemmestyring. Noen nøyaktig beskrivelse har jeg ikke, men bare det at de ikke nevner gester med et ord gjør meg beroliget. Sveiping med knyttenever gjennom løse luften forekommer meg å være en ganske primitiv form for HMI. Selvlærende Og at bilen etter hvert husker selv en del av favoritt-innstillingene dine. Og da snakker vi ikke bare klima og musikk-kanaler, men vi snakker motorstyringskontroll og chassis-innstillinger også. Instrumenter med 3D-virkning er igjen med – hentet fra Monza-prototypen i 2013, og hele interiøret er så lekkert og moderne man kunne håpe på, uten samtidig å være så ekstremt at det ikke kan gjennomføres. For romantikerne blant oss er det jo også et positivt trekk at oppi all denne fremtiden finner vi et ratt vi kjenner igjen. Den har tydelige trekk fra rattet i den opprinnelige GT.
|