Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kombinerer naturgass og DSG Nye Volkswagen Caddy TGI Bluemotion er den første i sitt segment med drivlinje på naturgass med DSG dobbelclutch girkasse. |
||||||||||||||||
Bilen, som kan kjøre på enten CNG eller biogass, vises for første gang på bilmessen i Genève i disse dager. Forrige versjon av Caddy ble tilbudt med gassmotor under navnet Ecofuel, og Caddy generasjon 4 har blitt levert med TGI-motoren siden sommeren 2015. Men det er altså nå første gang gassmotoren kombineres med en DSG sekstrinns dobbelclutch girkasse. LES OGSÅ: Her er Caddy Alltrack Høytrykkstanker CO2-utslippet oppgis til 112 g/km med kort akselavstand og 116 g/km i Caddy Maxi med sekstrinns manuell girkasse, og henholdsvis 123 g/km og 126 g/km med DSG (foreløpige tall). Bilen er utstyrt med høytrykkstanker spesielt utformet for å holde på den komprimerte naturgassen. Disse tankene er montert under gulvet, noe som innebærer at lasterommet forblir like stort - opp til 3.200 liter i Caddy og opp til 4.130 liter i Caddy Maxi. I tillegg er modellene utstyrt med en 13 liters bensintank. Stålgasstankene er fylt med CNG komprimert til mer enn 200 bar. De fire stasjonære tankene inneholder 26 kilo naturgass i Caddy og 37 kilo i Caddy Maxi. Modifisert TSI-motor Maksimalt dreiemoment er på 200 Newtonmeter (Nm) mellom 1.500 og 3.500 o/min, mens maksimal effekt er 110 hk mellom 4.800 og 6.000 o/min. Toppfarten er på 174 km/t med manuell girkasse og 172 km/t med DSG. Bensinreserve Produksjon av Caddy TGI Bluemotion med DSG starter i juni og kommer i butikkene til sommeren. Volkswagen-importøren i Norge, Harald A. Møller AS, opplyser at Caddy varebil med TGI Bluemotion starter fra cirka 255.000 kroner inkludert mva.
|