img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
85 bilder i galleri
Ny Bugatti skal tjene penger
I tillegg til en toppfart på 420 km/t kan den nye Bugatti Chiron by på eksosanlegg i titan. Verden måper.

Det er mulig jeg har noen hangups som jeg ikke burde ha som nøytral reporter, men når den nye Bugattien ikke kan by på annet enn en ny kullfiber-monocoque, et nydesignet adaptivt chassis og et eksosanlegg i titan, har jeg problemer med å holde interessen vedlike.

Selvfølgelig kan de også by på mengder av hester 1479 – 100 ganger det jeg har i Twizyen, men det er liksom litt vanskelig å få noe forhold til det.

Og massevis av toppfart – 420 km/t, elektronisk begrenset (nøyaktig 5 ganger det jeg har i Twizyen, elektronisk begrenset) – men selv ikke det får meg til å bli veldig tent.

Selvfølgelig blir jeg litt interessert når jeg får høre at de trenger 60.000 liter luft og 800 liter vann i minuttet for å hindre at motoren blir for varm når det går fort, men jeg klarer heller ikke å relatere til det. Hvorfor, liksom …?

Ekte helt
Det eneste jeg egentlig finner positivt (fordi jeg syns designen er ganske forutsigbar også) er navnet. Chiron er en helt, og jeg kjente godt papegøyen hans som ble overtatt av Paul Frere, motorjournalist og kappkjører, da Chiron døde.

Men der dukker det også opp en motforestilling: Hvorfor i all verden brukte de ikke Chiron-navnet med en gang, i stedet for en så ubetydelig fører som Veyron – som forresten gjorde seg mer bemerket i Maserati enn i Bugatti.

Nok av det. Men saken er jo ganske enkelt den at i den store Volkswagen-familien er det ganske mange som ikke helt ser poenget med denne type irrelevant maktdemonstrasjon, spesielt i en periode hvor konsernet har andre ting å tenke på, også.

For sent
Så det var en periode her i høst det var snakk om å glemme alt Bugatti. Slott og manufaktur og den nye modellen. Men så var det noen som sa at den har allerede kostet så mye i utvikling at det vil være ren sløsing å droppe den.

Og det må være bakgrunnen for at det som virkelig gikk igjen i går, da den nye ble presentert for en meget liten gruppe fagforståeresegpåfolk, var argumentet i første rekke at «denne skal vi tjene penger på».

Chiron skal ikke bare gi et positivt bidrag til VW-Gruppens image, den skal også gi et positivt bidrag til gruppens resultater, sa Wolfgang Dürheimer, Bugatti-sjefen, ved avdukingen.

Det kan han trygt påstå, Bugatti er den eneste av VW-Gruppens merker som ikke avleverer eget regnskap.

Ren prestisje
Alle er vel egentlig klar over at da den opprinnelige Bugattien ble sparket i gang av den gang Styreformann og Direkte Nedadstigende Ferdinand Porsche-arving, Ferdinand Piëch, var ikke formålet å tjene penger, men å vise at man kunne beherske 1000 hester. I dag gjør jo ethvert lite dragsterverksted akkurat det.

Men analytikere har jo lenge påstått at Gruppen har tapt – anslagene varierer, men innpå – 5 millioner euro for hver av de 450 Veyronene som har vært solgt over ti år.

Dersom prisen på 2,4 millioner for den nye, ganges opp med de 500 Chiron som skal bygges, ender vi på 1,2 milliarder euro (pluss ekstrautstyr). La oss håpe han har rett, at det blir positiv bunnlinje, ikke bare en viss topplinje.

Feil fokus?
Men jeg vil tro at det er ganske mange VW-arbeidere på båndet som merker tilstramminger, og ganske mange VW-forhandlere som ser synkende verdi på anlegget sitt, som kunne tenke seg et litt annet fokus akkurat nå.

Og – ikke misforstå – jeg har ikke noe imot masse hester og mye moro. Det som irriterer meg mest er at disse tyskerne med alt sitt ingeniørbaserte gravalvor overhodet ikke greier å bygge opp noen myte.

Jeg vet ikke om et eneste hjerte som banker fortere når de hører navnet Bugatti nå. Men jeg vet om mange som skjelver bare de aner en Ferrari i nærheten.

Og når du tenker på utgangspunktet: blå, lettkjørte Bugattier, noen med de lekreste karosserier som fantes i Paris på 30-tallet – det er underlig at gode branding-folk ikke har greid å gjøre mer ut av det.

2,5 til 100 og 1600 Nm, fire nye turboer på den gamle 8-liters W16-motoren og fire uker på å bygge monocoquen – det er liksom ikke nok til å gjøre meg begeistret.

Surpump!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer