Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg skal medgi at jeg var ganske skeptisk da Toyota viste sin første konseptbil med betegnelsen C-HR på Paris-utstillingen i 2014. Ikke bare hadde den et (mildt sagt) spesielt utseende. Navnet var også sammensatt av to populære Honda-betegnelser. Så dukket den opp igjen i Frankfurt sist høst, fortsatt som konsept, men i langt mer ferdig form enn året før. Blant annet hadde den nå fått fem dører mot forgjengerens tre. Men vi kunne ikke unngå å tenke stakkars barn som skal sitte i baksetet, de får ikke sett mye av landskapet gjennom de små siderutene. Nå skal vi ikke påstå at Toyota har tatt hensyn til våre innvendinger, men de har i alle fall tonet ned de mest ekstreme uttrykkene fra konseptene, og sluppet litt mer lys inn gjennom siderutene. Sporty linjer Selv om jeg ikke har fått de fysiske målene ennå, vil jeg anta at vi snakker om et format i området der Mazda CX-3 og den kommende Audi Q2 befinner seg. En størrelse som har vist seg å passe bra, ikke bare for primærgruppen, unge familier, men også for oss som har levd en stund. - Lengden på C-HR er 435 cm, så den er nærmere Nissan Qashqai enn modellene du nevner, kommenterer Toyotas norske informasjonssjef, Espen Olsen etter å ha lest saken. Han legger til at bredden er 179 cm, høyden 157 cm og akselavstanden er 264 cm. Her kan du sjekke målene til Qashqai og sammenligne – det ser ganske likt ut ja. Nøysom De som mot formodning ikke vil ha hybrid, kan i stedet velge en 1,2-liters turbo bensinmotor med 115 hk tilsvarende den som nylig ble lansert i Auris. Denne kan kombineres med manuell eller CVT girkasse. Du kan også be om å få den med drift på alle hjul. Toyota C-HR skal bygges ved deres fabrikk i Tyrkia (TMMT) mens den hybride drivlinjen produseres i Deeside, Storbritannia. Norsk lansering skjer mot slutten av året.
|