Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det må presiseres, før vi går videre med denne type «årets bil», at her er det kvalifiserte jurymedlemmer som gjør en kvalifisert bedømmelse med resultater det er vanskelig å være uenig i. Juryen består av toppdesignere fra de forskjelligste felter. Vi finner selvfølgelig mange som selv har vært med på å designe, eller stått i spissen for designkandidatene, eller som jobber for den delen av bilindustrien som ikke hadde noen kandidater i år. Men vi finner også folk som Lea Thomas Smith hos Lear, som er spesialist på seter, eller Nicola Crea som er professor i Coventry eller David Wilkie, som tegner traktorer og anleggsmaskiner for New Holland og de andre merkene under CNH. Disse folkene hadde kommet frem til resultater som ble presentert under den årlige Designer’s Night her i Genève – og jeg kan forsikre at det ikke er mange av de designerne som besøker Genève som ikke kommer til dette arrangementet. (Det hadde vært moro å vite hvor mange jobb-bytter som starter der, stemningen er gemyttlig – for å si det sånn). Tøff konkurranse Designsjefen selv, Michael Mauer var ikke der, så opp på scenen hoppet en begeistret Ivo van Hulten. Han er meget sentral i Porsches designarbeid, som sjef for interiør-design der. Det triste er at Porsche syntes de hadde så mange andre nyheter, 911R og 718 Boxster, at de ikke ville distrahere med det elektriske vidunderet. Det står hjemme, så vi fikk ikke gjenoppfrisket bekjentskapet med den vinneren. Det problemet hadde ikke Volvo. De sloss bl.a. mot Jaguar F-Pace, Alfa Romeo Giulia, BMW 7-Serie og Skoda Superb, men det var altså Volvo S90 som dro av garde med prisen der. Og den skal jeg si står på utstillingen! Teamwork Til slutt ble det for tredje gang delt ut et Lifetime Achievent Award. Etter at prisen har gått til bildesignprominenser som Marcello Gandini og Giorgetto Giugiaro, gikk den denne gangen til Syd Mead. De av dere som kjenner ham, ser ham nok mer som sci-fi illustratør enn som bildesigner. Men ta ikke feil: han har gjort masse bil, helt siden han entret Fords Advanced i 1959. Men han har sklidd mer og mer over i fantasien, veldig ofte med noe transportmessig i bunnen, og med en aldeles utrolig teknikk. Man tar liksom ikke feil av hans bidrag, enten det er på papir eller levende bilder. Han var ikke til stede selv, men hans konsise video-appell til dagens unge designere var velformet og velformulert. Dette er en del av «det skjulte Genève» som jeg veldig nødig ville unnvære.
|