img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Kong Egg
Hvem som er Kongen på haugen? Koenigsegg er favoritten. Se hvordan den gruser Bugatti.

Det er helt opplagt at hestekrefter, og ikke akkurat nullutslipp, preger Genève i år.

Arrangørene har til og med droppet den litt sørgmodige spesialutstillingen med triste sveitsiske nullutslippere. I stedet er korridorene fylt av biler der den nyeste 900 hester spesialen fra Brabus oppfattes som pingle.

Nå MÅ det være firesifret.

Likevel oiet jeg meg litt over den nye Bugattien i går, fordi den er en drepende blanding av overkill og humørløst gravalvor.

Nå skal jeg begrunne det enda litt bedre.

Entusiasme
Det er noen folk nede i Skåne, de er kanskje oppe i chassisnummer 250. De har holdt på i litt over 20 år og bygget biler i ca. 15 og er en håndfull entusiaster med gå-på-humør, gode manerer og uten tekniske grenser.

Prøvebanen er en gammel flyplass, de har problemer med naboene på grunn av støy, og røttene er plantet i ren romantikk. Inspirert av historien om Il Tempo Gigante.

Og så viser det seg altså at ikke engang The Sky is the Limit – dette går rakt ut i universet.

Kanskje jeg skal ta meg sammen litt? Jeg skal ikke dra harde fakta om Regera, som vi første gang møtte her i fjor, annet enn å minne om at den nå står i Genève i «produksjonsversjon» som blant annet betyr noe hybrid-greier med sum 1500 hk pluss.

Altså mer enn Chiron

Understatement
For å kompensere for dette kraftovertaket veier den til gjengjeld ca. 500 kg mindre. Allikevel er første kapittel en skuffelse. Der Bugatti lover 2,5 til 100, sier Koeningsegg at det faktisk tar nesten en hel uke lenger: 2,8 sekunder er alt de forplikter seg til.

Nå sier ikke Christian von Koeningsegg dette i klartekst, men det ligger under, at «100? Da har det jo bare så vidt begynt. De skikkelige folka begynner ikke å se på klokka før vi er på nordsiden av 200 og er på vei mot de første tre».

Uansett hva han ikke sier: Vi kommer til 200 omtrent samtidig. Chiron bruker 6,5. Svensken ligger bak med 1 promille.  Og så begynner det virkelig å gå unna. I hvert fall for Koenigsegg.

For mens Molsheims Mester begynner å flate ut, og trenger 13,5 sekunder til 300, gjør Regera det på 10,9. Sier de.

Og skrytet stopper ikke der Det blir sagt at en Regera-eier kan hilse på 400 etter 20 sekunder.

Ta den du Bugatti!

(saken fortsetter)

Underdog
Om det er interessant? Om det har noe med virkeligheten å gjøre?

Ikke i det hele tatt.  Det viser bare at i denne veldig lille biten av verden, der det er et poeng å stå frem som vinner i de fleste situasjoner, kan man godt være liten og mager, bare man har det rette drivet.

Jeg vet jo egentlig ikke en gang om påstandene er sanne.

Men så kan du selvfølgelig spørre hvorfor jeg finner Koenigseggs overflod av hester så mye mer tiltrekkende enn Bugattis ditto?

Det er bare noen svar på det. Heie på underdog’en, for eksempel. Pluss det at lille Koenigsegg heller ikke er noen en-akts artist.

Mens Bugatti bare er Chiron, er Koenigsegg også Agera, i diverse versjoner, pluss at de har en spennende ventilløs motorutvikling på gang, og bilene deres er stappfulle av tekniske raffinement som du slett ikke finner på Bugatti.

Med andre ord, Koenigsegg er Kongen i Genève – i hvert fall inntil jeg får sett på Paganis nyeste, og noen av de andre 1500 pluss.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer