img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Italdesign i ny retning
Mye har skjedd hos Italdesign det siste året. Og nå er altså også 77 år gamle Giorgetto Giugiaro ute fra det selskapet han startet i 1968. Og vi har en ny konseptbil med helt galt navn.

Det startet med design-revolusjon – på personalsiden – i VW-gruppen. Med folk som ble skjøvet fra Audi til Italdesign, med Italdesign-eiere som sakte solgte ut, med VW-design sjef som åpenbart ikke styrte mer, men som i hvert fall ble president for Italdesign.

Samtidig ble designsjefen hos Lamborghini flyttet opp til Torino for å bli kreativ sjef for denne idé-vulkanen, og for å toppe det hele sendte de ned en bokholdertype fra MAN som skulle bli daglig leder – CEO.

Da sa altså Giugiaro selv takk for seg. Men har er jo fremdeles så mye designer og så mye piemonteser at han gikk rett inn i jobben som sjef for transportdesign på IAAD – en sterk designskole i Torino.

Og imens fortsatte de med sitt ute i Moncalieri, rett utenfor Torino.

Redesign
Det første vi fikk vite på pressekonferansen da de skulle presentere den nye bilen var at nå hadde de laget ny logo for både Italdesign og Giugiaro Design, de to firmaene som nå eies 100 % av VW-Gruppen.

Du kan visstnok fremdeles ane en G der, og det skal visstnok fremdeles være et klart signal om noe italiensk-aktig i logoen.

Så kom vi til bilen. Navnet var det første, GTZero heter den – Zero, selvfølgelig fordi den er elektrisk. Tre motorer nedi der, på til sammen 483 hk. Dermed er det jo klart at både GT-begrepet, vi snakker jo en rommelig reisebil med stasjonsvognpreg her, og Zero-betegnelsen er kurante.

Tvilsomme tradisjoner
MEN: det er vel ingen andre enn Zagato, med Alfa, som noensinne har fått lov til å bruke GTZ-betegnelsen – og det er jo sånn navnet ser ut her. Det blir fremhevet at denne bilen er designet med Italdesign- og italienske tradisjoner i bakhodet. 

Men jeg er bombesikker på at Giugiaro selv aldri ville ha tillatt dette navnet. Han har respekt for sine kolleger og kollegenes tradisjoner.

Nå er jo ikke det tekniske så viktig her, det er sikkert et skikkelig bidrag fra noen i Gruppen i denne plattformen der alle hjulene ikke bare driver, men også styrer, og der vi har momentfordeling og traksjonskontroll hentet fra øverste hylle.

Det som er mer interessant er selvfølgelig designen.  

Utskiftbart
Og la meg si det sånn at dersom du ikke liker det du ser, så gjør ikke det noen.

Karosseriet sitter på en modul plattform formet som en kullfiber monocoque som har plass til batteriene og der festene for hjelperammen foran og bak er montert. Og hvor det også er muligheter for et hybridanlegg.

Det er med andre ord veldig enkelt å sette på et annet karosseri her.

Akkurat denne er en reisebil, nesten en stasjonsvogn, med plass for tre store og en liten – pluss en del bagasje.

På innsiden er det som ventet, ikke en knott, glatte metall- og glassaktige overflater, med nok skinn til å ha avkuet en større bondegård.

For glatt
Jeg tror vel egentlig ikke jeg liker den. For glatt tenkte jeg med en gang, men så kom jeg på hva det var: Ikke bare har de rappa navnet. De har hjælpemeg også rappet hekken fra den bilen Frua forsøkte å selge til Volvo som P 1800 ES.

Se selv, du finner bildet av Frua-bilen sammen med bildene av den nye.

Jeg er ikke veldig imponert, men jeg skal spørre studentene hans om Giugiaro selv hadde noen kommentar.

For ordens skyld: 492 x 127 x 197 cm. Og akselavstand på 288 cm. Med alle batterier fullt ladet veier den 1980 kg og har dekk som forventet, foran: 295/25 R22 og bak: 315/25 R23, Pirelli P Zero Nero.

250 km/t sier de takket være en motor til hvert forhjul og en motor bak på til sammen 360 kW (2 x 110 kW og 1 x 140 kW). Rekkevidde er 500 km, og ladetid, 80 %, er 30 minutter.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer